Donedavno je ideja o SUV modelu sportskih karakteristika bila rezervisana samo za modele iz višeg i visokog cenovnog ranga. Cupra Ateca sve je to promenila, a evo i kako
Iako se za moderne automobile često kaže da nemaju „dušu“, u poslednjoj deceniji stvoreno je mnoštvo vrlo zanimljivih mašina. A kako su SUV modeli vrsta koja se trenutno najbrže „razmnožava“, dolazi vreme da sve kategorije dobiju i verzije visokih performansi. Naravno, tržištu su prvo ponuđeni modeli koji se nalaze u najvišoj klasi. Međutim, s pojavom modela Cupra Ateca, klasa kompaktnih SUV-ova dobila je prvog pravog predstavnika sportskih karakteristika.
Na početku je takođe vrlo važno napomenuti da ovo nije Seat Ateca, već Cupra Ateca. U čemu je razlika? Pa, iz razloga koje samo stručnjaci za marketing potpuno razumeju, amblem na svakom proizvodu ima specifičnu „težinu“. Zbog toga su u VW koncernu odličili da na neki način razdvoje Seat i njihovu gamu sportskih modela koja su nosila naziv Cupra. Dakle, ime serije tako je postalo nova (pod)marka, a Ateca je njen prvi predstavnik.
Iako je arhitektura karoserije ista, Cupra nema nijedan amblem Seata, izuzev nekoliko diskretnih natpisa, poput onoga u odličnim LED farovima. Inače, počev od maske pa sve do zadnjih vrata, na ovom automobilu nalazi se logo Cupra logo boje bakra. I kao u slučaju svake nove marke, jasna identifikacija za početak je prepuštena samo onima s predznanjem. Ipak, ime Cupra nije potpuno novo, jer ima i bogato trkačko nasleđe. Inače, amblem ima karakterističan dizajn − prepoznatljiv je i uočljiv, a svaki početak predstavlja otvoren prostor za kreiranje novih utisaka. A poznato je da se prvi utisak može ostaviti samo jednom.
A Cupra Ateca zaista zna da ostavi utisak. Pored decentnog stila karoserije, kombinacija oštrih linija s agresivnim dezenom grila, felne od 19 coli i četiri prava izduva pozadi − jasno govore da je ovde reč o vrlo „sposobnom“ automobilu. Međutim, stilski detalji samo su uvertira za ključni element ovog SUV-a, a to je njegova pogonska jedinica. Reč je o dvolitarskom benzinskom turbomotoru koji proizvodi 300 KS, a u rasponu od 2.000 do 5.200 obrtaja raspolaže sa 400 Nm obrtnog momenta. Pomenuta sila se do sva četiri točka isporučuje preko sedmostepenog DSG menjača.
Ako neko pre startovanja motora možda nema pravu sliku o tome o kakvom je automobilu reč, dovoljan je samo jedan odlučniji pritisak na pedalu gasa da sve odmah bude jasno. Izraženo u brojevima, to izgleda ovako. Sprint do 100 kilometara na sat traje 5,2 sekunde, a maksimalna brzina iznosi 247 kilometara na sat. No, to su samo brojevi, ali stepen iznenađenja i adrenalin koji sledi vrlo su realistični. U zavisnosti od režima u kojem se automobil nalazi, Ateca Cupru od pitomog porodičnog automobila do agresivne mašine dele samo dva klika na selektoru pogona.
U komfornom režimu Ateca se ponaša baš kao što se od porodičnog automobila i očekuje. I pored velikih točkova s pneumaticima (relativno) niskog profila, zahvaljujući adaptivnom ogibljenju, ona je relativno udobna i tiha. U sportskom režimu, automobil već menja ćud, menjač duže zadržava niži stepen prenosa, a odziv motora na pedalu gasa postaje oštriji. Međutim, pravi vatromet nastaje u Cupra modu, kada Ateca postaje glasnija i agresivnija − i pretvara se u nešto što je sušta suprotnost prvobitno zamišljenoj ideji o SUV vozilu. Pritom, proizvođač nije žrtvovao nijednu osobinu koja ga čini praktičnim automobilom.
Pored impresivnog pogona i performansi, Cupra Ateca zaista se pretvorila u sportski nastrojen model koji se neće vezati u čvor kad treba da prođe kroz nekoliko oštrih krivina. Najveću zaslugu u tome, pored adaptivnog ogibljenja, ima relativno mala masa od oko 1.600 kilograma s vozačem (rekli smo relativno). Nikako ne treba zaboraviti da je ovde reč o SUV modelu s integralnim pogonom i automatskim DSG menjačem.
Pri izboru režima rada, automatski se menja i izgled instrumentacije na displeju pred vozačem. Budući da je ovde reč o automobilu iz VW koncerna, Ateca Cupra dobila je svoju varijantu virtuelnog kokpita s mnoštvom prikaza i velikim izborom različitih vrsta informacija. Najbolja stvar u vezi s prilagođavanjem automobila vlasniku jeste to što je proizvođač ostavio „otvoren“ mod u kojem je sve moguće individualno podesiti, tako da vozač sam može napraviti kombinaciju koja mu najviše odgovara.
Ipak, moramo napomenuti da centralni displej od osam inča, iako dobar i funkcionalan, ipak nije na nivou najboljih jedinica koje se nalaze u modelima marke Audi ili Volkswagen. No, u pitanju su detalji, a možda bi bilo nerealno očekivati da se u ovom modelu mogu naći sve đakonije s „gornje“ police. Takođe, ne treba zaboraviti ni drugu ključnu stvar u vezi s ovim automobilom – njegovu cenu. Što nas dovodi do finala u kojem Cupra nesumnjivo igra. Cupra je postala posebna marka, te tek počinje da se razvija. Budući da je ovaj proizvođač orijentisan ka SUV segmentu, kao i da im dobro ide, možemo očekivati još konkurentnih modela poput ovog.
TEHNIČKI PODACI
Cupra Ateca
Motor: benzinski, turbo, četvorocilindarski s direktnim ubrizgavanjem
Radna zapremina: 1.984 ccm
Snaga kW(KS): 221 (300) / 5.300−6.500
Obrtni moment (Nm): 400 / 2.000–5.200
Pogon: integralni, menjač automatski s dvostrukim kvačilom (DSG) 7-stepeni
Dimenzije D/Š/V (mm): 4.376/1.841/1.611
Masa/maks. (kg): 1.615 (2.150)
Zapremina prtljažnika (L): 485
Zapremina rezervoara (L): 55
Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 5,2
Maksimalna brzina (km/h): 247 km/h
Potrošnja na testu (l): 8,8l
EU norma/CO2 g/km: EU6 / 192−201
Cena (EUR): od 38.140
Review overview
Dobro
- Praktičnost
- Oprema
- Odlične performanse
Loše
- Mali rezervoar
- Potrošnja
- Displej nije na nivou ostalih modela iz klase
Zaključak
4Po ceni od 38.140 evra, trenutno se ne može kupiti nijedan automobil koji bi se mogao svrstati u istu klasu u kojoj se nalazi Ateca Cupra. Približno konkurentni modeli mnogo su skuplji, ili ne mogu ponuditi pomenute performanse. I to su zapravo najjači aduti ovog automobila.