29. March. 2024
Testovi

Made in Japan

Mazda 3

Mazda je postala alternativna premijum marka, a kad se pogleda nova generacija Mazde 3, možda i nema potrebe reći „alternativna“

U poslednje vreme vrlo je teško „suditi“ o izgledu nekog automobila samo na osnovu slika. Mnogo smo puta bili svedoci toga da ono što smo videli na fotografijama nekako ne odgovara onom što vidimo svojim očima. Neki automobili uživo predstavljaju pozitivno iznenađenje, a neki ne. A retko kad se ova dva utiska slažu. Kažemo „retko“ jer postoje izuzeci, poput nove Mazde 3. Od dana kad se pojavila prva studija o Mazdi, koja je sugerisala da dolazi nov predstavnik ovog japanskog proizvođača u gusto naseljenoj kompakt-klasi, pa sve do prvog susreta sa serijskim automobilom, nismo čuli nijedan negativan komentar o izgledu ovog modela.

Takođe, danas se često može čuti i da su nove Mazde zapravo japanski Alfa Romeo. Iako je bolji kompliment teško mogla dobiti, mislimo da je proizvođač iz prefekture Hirošima zapravo napravio pun krug, te se ponovo vratio na izvor inspiracije. Svako ko se seća prve generacije Mazde 323 f, ili modela Xedos 6, sigurno zna kakav su utisak ovi modeli ostavljali. Danas, tridesetak godina kasnije, deluje kao da se istorija ponavlja, a nova generacija je tu pred nama. Linije koje kreiraju siluetu jednostavne su − ali upečatljive. Detalji su odlično uklopljeni u osnovu, a cela arhitektura u isto vreme deluje i klasično i moderno.

Isto važi i za enterijer, te perceptivni utisak kvaliteta. Instrument-tabla i elementi koji je čine blago su orijentisani ka vozaču, a u novoj generaciji Mazde 3 vozač može sedeti baš onako kako želi, tj. onako kako bi trebalo da se sedi. Nisko i „duboko“ u automobilu – što bliže asfaltu, kako bi težište bilo što niže. Kad se ovo kaže, logično bi bilo pretpostaviti da je ovo automobil koji će se voziti, a ne koji će služiti za prevoz. Postoji velika razlika između ova dva pojma, a pravu svrhu ovog automobila nagoveštavaju brojni elementi u unutrašnjosti: minimalistički dizajn instrument-table i komandi, visokopozicionirani centralni tunel, kao da auto ima zadnji pogon, te kratka ručica menjača. U novoj Mazdi 3 vlada atmosfera sportskog automobila izrađenog od kvalitetnih materijala. Za tržište SAD postoji verzija s integralnim pogonom.

Motor se startuje pritiskom na dugme, a javlja se prijatnim reskim zvukom. Subjektivni osećaj komandi takav je da vozač stiče utisak kao da se vozi u automobilu višeg cenovnog ranga. Kad je motorizacija u pitanju, Mazda je i ovde krenula putem kojim se ređe ide. Umesto opšteg trenda „downsizinga“, inženjeri ove japanske kompanije uradili su upravo suprotno. Iako je ovde reč o motoru od 122 konjske snage, koji se danas pomoću turbine bez problema „cede“ iz malih motora, agregat Skyactiv pomenutu silu dobija iz dva litra zapremine.

I to se u vožnji i te kako primeti. Motor ima brz odziv na pedalu gasa, i to kad je automobil u pokretu. To važi i za niže režime rada, te više stepene prenosa. Elektronika i po gradu često sugeriše vozaču peti stepen prenosa pri obrtajima koji su donedavno smatrani štetnim. Petom po gradu? Nema problema. Na otvorenom su utisci takođe drugačiji od onog na šta su nas navikli drugi proizvođači. Turbo ili veća zapremina? Mazda kaže − zapremina. U šestom stepenu prenosa, pri zakonski ograničenih 130 kilometara na sat, motor se vrti na oko 2.800 obrtaja u minuti, a bord kompjutera pokazuje trenutnu potrošnju od oko 6,2 litra, koliko je inače iznosio naš prosek tokom celog testiranja.

Iako zapravo nema situacije kojoj ovaj automobil nije dorastao, nova Mazda 3 najbolje se oseća kad put postane krivudav, a teren blago brdovit. Tad je uživanje u vožnji zagarantovano, pre svega, zbog predvidljivog i neutralnog ponašanja, koje uliva poverenje vozaču. Upravljač je relativno lak i precizan, a ogibljenje taman toliko „sportski“ trimovano da auto bude krut i stabilan, ali ne i neudoban. Sedišta su udobna, odlično drže telo i nalaze se u zlatnoj sredini industrijskog standarda. Fabrika je ubrzanje od 0 do 100 kilometara na sat deklarisala na 10,4 sekunde, ali je subjektivni utisak bolji zbog 213 Nm obrtnog momenta, koji se ostvaruju pri 4.000 obrtaja u minuti.

Osnovne informacije o vožnji moguće je dobiti na „head-up“ displeju, a kada kamera za nadzor saobraćajne signalizacije uoči novo ograničenje, ono se odmah emituje na vetrobranskom staklu u ravni vozačevog pogleda. Ukoliko se vozač o njega ogluši, znak za ograničenje brzine diskretno će pulsirati. Centralni displej ima vrlo jednostavan prikaz informacije i veoma je dobro organizovan. Čak je i font klasičan, mada se „ispod haube“ nalazi mnoštvo informacija i velika mogućnost podešavanja. Infotejment sistem zapravo je pravi primer toga kako jedan, uslovno rečeno, mali proizvođač automobila može kreirati sistem koji je intuitivan i koji zaista odlično funkcioniše.

Displej nije osetljiv na dodir, ali to uopšte ne vidimo kao manu, jer su komande smeštene tik iza menjača. Takođe, za mnoge komande uopšte nije potrebno skretati pogled s puta kako bi se pozvala određena funkcija. Kada je navigacija aktivna, osnovne instrukcije takođe se emituju na vetrobranskom staklu. Test automobil bio je opremljen bezbednosnim sistemima s asistencijom, a Mazda uz doplatu nudi mnogo korisnih opcija koje su doskora bile rezervisane samo za mnogo skuplje automobile.

Nova Mazda 3 počinje od 20.590 evra za benzinsku i 22.690 evra za dizelašku verziju. Zanimljivost je da istu cenu ima i limuzinska verzija, pa ko želi nešto praktičniji i prostraniji automobil pozadi – neće morati da ga doplaćuje. Na nekim tržištima verzija s petora vrata skuplja je od limuzine. Naravno, to je pitanje ukusa, ali ono što je sigurno jeste da se nova Mazda 3 „oseća“ kao pravi japanski automobil. Mislimo da kompanije iz Azije i ne treba da oponašaju proizvođače iz Evrope.

TEHNIČKI PODACI

Mazda 3

Motor: Benzinski, atmosferski, četvorocilindarski s direktnim ubrizgavanjem

Radna zapremina: 1.998 ccm

Snaga kW(KS): 122 (90) / 6.000

Obrtni momenat (Nm): 213/4.000

Pogon: Prednji, manuelni menjač sa 6 stepeni

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.460/1.795/1.435

Masa/maks. (kg): 1.439 (1.875)

Zapremina prtljažnika (L): 351

Zapremina rezervoara (L): 51

Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 10,4

Maksimalna brzina (km/h): 196 km/h

Potrošnja na testu (l): 6,2 l

EU norma / CO2 g/km: EU6 temp / 117−119

Cena (EUR): od 20.590

Review overview

Karoserija4
Pogon4
Vozna dinamika4.5
Multimedija4.5
Ekonomičnost4
Komfor3.5
Troškovi4.2

Dobro

  • Originalan dizajn
  • Kvalitet materijala
  • Utisak u vožnji

Loše

  • Slabija preglednost
  • Manje prostora pozadi
  • Male staklene površine na zadnjem delu

Zaključak

4.1Nakon određenog vremena za volanom, nameće se jednostavan zaključak – skoro nismo vozili neki automobil ovog cenovnog ranga koji privlači ovoliko pažnje. Međutim, nije sve u izgledu, jer nova Mazda 3 ima izvanredne vozne karakteristike. Ovo nije „običan“ automobil i ne kupuje se slučajno.