27. April. 2024
Testovi

Najbolje od oba sveta

Mercedes GLE Coupé kombinuje praktičnost i prostranost SUV modela s elegantnom kupeovskom formom, čineći ovaj automobil vrlo atraktivnim

I dok skijaši nezgrapno hodaju u specijalnim cipelama i otvaraju skijašku sezonu, mi pijemo čaj i kroz prozor posmatramo novi Mercedes GLE Coupé, koji je nam je ovaj nemački proizvođač premijerno prikazao krajem novembra visoko u austrijskim Alpima. U regionu u kom smo boravili palo je zaista puno snega, koji je došao kao poručen za prezentaciju modela, koji na zadnjem delu pored GL oznake ima i „4MATIC“.

Iako se radi o relativno velikom automobilu, GLE Coupé zbog skladnog dizajna deluje elegantno i sofisticirano. Auto ima potpuno novo lice, a AMG verzija agresivan gril s karakterističnim vertikalnim linijama. Kupeovsku formu zadnjeg dela upotpunjuje stilizovana svetlosna grupa kreirana po uzoru na „CL“ modele. Na početku takođe moramo napomenuti da fotografije nisu „pravedne“ prema ovom modelu, jer nama uživo izgleda još bolje nego na slikama. Forma novog GLE Coupéa ima i veoma nizak koeficijent otpora vazduha od svega 0,32, što je odličan rezultat za jedan veliki SUV. Jedan pogled na specifikacije ipak otkriva da se radi o luksuznom modelu, koji je dug skoro pet metara (4,94). Padajuća linija krova, koja diktira kupeovski oblik, nije narušila njegovu praktičnost. Kada se peta vrata otvore na električan način, ukazuje se ogroman prtljažnik koji se kreće u rasponu od 655 do 1.790 litara. Torba u koju sam spakovao stvari za dva dana na putu u njemu je izgledala kao mali neseser ili peratonica za olovke.

Na prezentaciji je Mercedes prikazao četiri modela. AMG verziju s oznakom GLE 53 4MATIC+ Coupé s novim rednim šestocilindarskim motorom od 435 KS. Njegova hibridna komponenta oslobađa dodatne 22 KS, ali i 250 Nm obrtnog momenta. Naravno, uz 48-voltni sistem. Dizel-modeli GLE 350 d i 400 d pod haubom takođe imaju novi redni šestocilindarski motor koji se proizvodi u dve verzije snage – od 272 KS i 600 Nm i snažniji sa 330 KS i 700 Nm. Tehnološki najnaprednija varijanta nosi oznaku GLE 350 de, a ono „e“ predstavlja električni motor. Ovaj verzija ima hibridni pogon treće generacije koji kombinuje dvolitarsku dizel-jedinicu sa 194 KS i 400 Nm obrtnog momenta. Ni njena električna komponenta nije „naivna“, pošto elektromotor od 100 kilovata takođe raspolaže sa 400 Nm. Mercedes je ukupnu snagu celog pogonskog sistema deklarisao na 320 KS i 700 Nm. Reč je „pravom“ plug-in hibridu koji samo jednim punjenjem baterije od 31,2 kWh, isključivo na struju, prema strožem WLTP standardu, može da pređe do 100 kilometara.

Sviđa nam se, ne sviđa nam se

GLE Coupé je atraktivan auto sa mnoštvom naprednih sistema, kupeovska forma ograničava „analognu“ preglednost pozadi

S obzirom na to da se radi o SUV modelu koji u svom imenu nosi oznaku Coupé, bilo je interesantno i uveriti se da na zadnjem sedištu ima dosta prostora i za kolena, ali i za glavu. To je vrlo dobar rezultat, jer sam visok malo preko 190 cm. Ergonomija napred je takođe u u skladu s imenom i visokim očekivanjima od ovog automobila. Vozačka ili, bolje rečeno, komandna pozicija za volanom je visoka, a ona idealna, u udobnom i kvalitetnom sedištu, pronalazi se veoma lako. Mercedes je u ovaj model ugradio najnoviju verziju poznatog MBUX sistema sa dva velika displeja od 12,3 inča, jedan neposredno ispred vozača i jedan u njegovom nastavku, centralno pozicioniran. Nov je i volan s komandama. Instrument-tabla u zavisnosti od verzije u „drvenom“ trimu deluje toplo, dok u AMG modelu vlada sportska atmosfera. Korišćeni materijali su vrlo kvalitetni, a posvećenost se najbolje ogleda u detaljima poput solidnih metalnih kontrola za spuštanje stakala ili, na primer, superkvalitetne maske visokotonskih zvučnika u gornjem delu vrata.

Mala ručica sofisticirane 9G transmisije pozicionirana je na stubu upravljača oslobađajući prostor tamo gde se kod konvencionalnih automobila nalazi menjač. Leptiri na volanu takođe deluju vrlo kvalitetno i taktilno. Iza „Touch-pad“ kontrola multimedijalnog sistema nalazi se Dynamic Select selektor režima rada. I još nekoliko detalja. S obzirom na to da se GLE Coupé kvalifikuje i kao sportski nastrojen automobil, Mercedes je kupcima na raspolaganje stavio izbor od čak tri različite vrste ogibljenja. U osnovnoj verziji nalazi se konvencionalno vešanje, srednji nivo podrazumeva „Airmatic“ vazdušnu suspenziju, dok top-varijanta ima potpuno aktivno „E-activ body control“ ogibljenje bazirano na 48-voltnom sistemu. Pored toga, GLE Coupé ima i AMG „active ride control“ sistem koji eliminiše naginjanje pri dinamičnijoj vožnji, naročito korisno za relativno visok automobil mase od preko 2 tone.

Pored pomenutih, GLE Coupé ima čitav spektar aktivnih i pasivnih bezbednosnih sistema, anđela čuvara koji ovaj automobil čine veoma sigurnim. Međutim, jedan od najvažnijih elemenata jeste osećaj koji vozač ima dok ga vozi. To je ona kategorija u kojoj je Mercedes odavno postao poznat i ono što svaki ljubitelj automobila pomisli kada vidi trokraku srebrnu zvezdu. Ne treba posebno napominjati da je vrlo udoban, tih i upravljiv. Motori su više nego ubedljivi i snažni, a svaki se ističe na svoj način. Zvuk AMG verzije nešto je što nam se uvek dopada, pa ni GLE Coupé nije izuzetak. Pozadi se nalaze prave izduvne cevi.

Od impresivnih elemenata moramo da pomenemo i navigaciju s augmentovanom realnošću, pri čemu sistem, koristeći kameru i kompjuterski generisane putokaze, na displeju pokazuje strelice gde vozač treba da skrene, umesto uobičajene animacije u meniju. Head-up displej ima prilično velik prikaz na vetrobranskom staklu, pa je prilično teško prevideti neku važnu informaciju. Takođe, ne treba posebno objašnjavati da je dvodnevno krstarenje po austrijskim Alpima ovim automobilom bilo vrlo prijatno i posebno iskustvo.

Tehnički podaci

Verzija GLE 350 d GLE 400 d GLE 350 de AMG GLE 53

Motor: red 6 cil.

Zapremina cm3 : 2.925 2.925 1.950 2.999

Snaga kW (KS) o./min.: 200 (272) / 3.200–4600 243 (330) / 3.600–4.200 235 (320) / 3.800 320 (435) / 6.100

Obrtni moment Nm o./min.: 600/1.200–3.000 700/1.200–3.200 700/1.600–2.800 520+250/1.800–5.800

EQ Boost kW/Nm: 100/400 16/250

Menjač: auto/9G auto/9G auto/9G auto/TCT 9G

Pogon: perm. integral. perm. integral. perm. integral. perm. integral.

Dimenzije (mm) D/Š/V: 4.939/2.010/1.730 4.939/2.010/1.730 4.939/2.010/1.730/ 4.939/2.010/1.730

Zapremina prtljažnika (l): 655–1.790 / 655–1.790 / 655–1.790/ 1.680/1.645/ 655–1.790

Masa/opterećenje kg: 2.290/750/ 2.295/745/ 2.690/560 n. p

Ubrzanje 0–100 km/h (s): 6, 6, 5, 7, 6, 9, 5, 3

Maksimalna brzina km/h: 226, 240, 210, 250

Prosečna potrošnja: 7,3–6,9/ 7,4–9,9/1,3–1,1/ 9,3

Emisija CO2: 193–182 195–183 34–30. 212

Norma: EU6d EU6d EU6d EU6d

Cena: 76.279, 81.634 n. p. 92.962.80*

*Tržište EU

Review overview

Karoserija4.5
Pogon5
Vozna dinamika4.5
Multimedija5
Ekonomičnost4
Komfor4.5
Troškovi3

Dobro

  • Tehničke inovacije
  • Napredni sistemi
  • Praktičnost i elegancija

Loše

  • Ograničena preglednost pozadi
  • Cena

Zaključak

4.4Mercedes je GLE Coupé brojnim naprednim sistemima i tehničkim inovacijama učinio još boljim automobilom u svakom pogledu. Mercedes je odlično uklopio praktičnost i prostranost SUV-a sa elegantnom kupeovskom formom.