08. April. 2020
Testovi

Na istoku nešto novo

Mazda 3 SKYACTIV-X180

Pored dizajna, novog Mazda 3 sedan ima nekoliko aduta, a najveći se nalazi pod haubom u vidu najmodernijeg SKYACTIV-X motora od 180 KS

I dok čekamo rešenje komplikovane ekološke jednačine oko pogonskog goriva budućnosti, Mazda je predstavila i na tržište plasirala novu generaciju benzinskih motora. Iza imena SKYACTIV-X nalazi se specifična tehnologija, a agregati s ovom oznakom pomoću visokog stepena kompresije benzin sagorevaju po sličnom principu kao dizel- motor – samozapaljivanjem. Mi se ovom prilikom nećemo udubljivati u tajne kompresionog samodetoniranja smeše benzina i vazduha, već ćemo stvari više posmatrati iz perspektive vozača nove Mazde 3 sedan.

Limuzina na benzin, reči koje su u suprotnosti sa popularnom opcijom „SUV na dizel“. No, ne žele svi da sede visoko i da „komanduju“. Iako trendovi još uvek pokazuju porast SUV modela, Mazda je nastavila tradiciju i ponovo predstavila sedan verziju svog kompaktnog modela. Malo je reći da je ovde reč o atraktivno dizajniranom automobilu. Relativno duga hauba i kratak stilizovan „rep“ govore u prilog da su se dizajneri držali starog recepta za skladnu limuzinu. S dužinom od 4,66 metara, ova Mazda 3 samo je jedan centimetar kraća od prve generacije Mazde 6. Dakle, nije mala. Prtljažnik ima 450 litara što je sasvim solidan rezultat. Pozadi ima više mesta nego u kompaktnom heč-bek modelu, ali ne treba od nje očekivati previše. Prostora ima dovoljno i u skladu je sa prosekom klase, ali ne više od toga. Zadnja klupa je udobna, a auto je i relativno pregledan što kod modernih automobila često nije slučaj.

Ipak, najbolji utisak se stiče kada se sedne za volan. U ovom automobilu moguće je sedeti nisko i „duboko“. Instrument-tabla je skoro identična kao u heč-bek modelu koji smo vozili ranije. Isto važi i za odličan kvalitet i za minimalistički dizajn. Ako bismo pravili poređenje, atmosfera u novoj Mazdi 3 dosta podseća na onu u modelima marke Audi. Završna obrada je veoma dobra, a materijali su kvalitetni i prijatni na dodir. Ponovićemo i da nam se veoma dopao intuitivan meni i komande multimedijalnog sistema. On nema displej osetljiv na dodir, već fizičke komande smeštene iza menjača. Ovo rešenje smatramo boljim, jer nije potrebno skrenuti pogled s puta kako bi se kretali kroz meni. Instrumentacija predstavlja kombinaciju analognog i digitalnog prikaza. Kada centralni displej pokazuje brzinomer, na spoljnjem obodu može se naći crvena linija kao trag kazaljke koja pokazuje „količinu“ prekoračenja brzine, od propisanog ograničenja.

Sviđa nam se, ne sviđa nam se

Elegantan dizajn, oprema, kvalitet enterijera, a poželeli bismo nešto više prostora pozadi

Kada je pogon u pitanju, Mazda je još ranije stavila do znanja da stvari radi na svoj način i da neće pratiti trendove i razvijati male trocilindarske turbo-motore. Najnovija jedinica iz Japana ima četiri cilindra i dve litre zapremine i nosi oznaku SPCCI. Ukratko, radi se „kompresionom paljenju kontrolisano svećicom“, a ovaj benzinski motor ima mali kompresor koji „pomaže“ na nižim obrtajima i blagi hibridni sistem od 24 V. Pored smanjene emisije CO2, ovaj motor raspolaže sa 180 KS i 224 Nm obrtnog momenta uz deklarisanu prosečnu potrošnju 5,6 litara (WLTP). Zanimljivo je i to što u ovaj motor ide „običan“ benzin od 95 oktana, kao i da nema deaktivaciju cilindara – što takođe pozdravljamo.

U vožnji se ponaša kao nešto veći atmosferski agregat, s više obrtnog momenta „u podrumu“. Iako je prvenstveno kreiran da bude čist i štedljiv, u višim obrtajima je pravi Japanac. Pored toga, manuelni menjač je pravo zadovoljstvo, baš kao i upravljač. U vožnji je tiha, čak i kada se motor malo više zavrti. U zavisnosti od uslova vožnje, kod nas se potrošnja kretala između 5 i 8 litara, a test se završio s prosekom od 6,4. Čini nam se da razlika u potrošnji nije toliko velika u odnosu na osnovnu motorizaciju, ali sa dodatnim bonusom od 58 konjskih snaga, kao i performansama koje on pruža. Uostalom, 8,2 sekunde do 100 daju sasvim jasnu sliku.

TEHNIČKI PODACI

Mazda 3 SKYACTIV-X180

Motor: benzinski, 4-cil. sa dir. ubriz.

Radna zapremina: 1.998 ccm

Snaga kW(KS): 132 (180) / 6000

Obrtni moment (Nm): 224 / 3000

Pogon: prednji, man. 6 stepeni

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.660/1.795/1.440

Masa/maks. (kg): 1.417 (1.927)

Zapremina prtljažnika (L): 450/1138

Zapremina rezervoara (L): 51

Ubrzanje (s) 0 do 100 km/h: 8,2

Maksimalna brzina (km/h): 216 km/h

Pros. potrošnja WLTP/test (l): 5,6/6,7

EU norma/ CO2 g/km: EU6d temp.

Cena od: 23 890* evra

*Za SKYACTIV-X180 verziju

Review overview

Karoserija4
Pogon4.5
Vozna dinamika4.5
Multimedija4
Ekonomičnost4
Komfor3.5
Troškovi4

Dobro

  • Elegantan dizajn
  • Kvalitet enterijera
  • Veoma dobar Skyactiv-X motor

Loše

  • Manjak prostora pozadi

Zaključak

4.1Iako pogon radi po novom principu i pravljen je da bude štedljiv i čist, Mazda 3 s ovom motorizacijom pruža dosta zadovljstva u vožnji. U sedan verziji takođe je vrlo elegantna, a nudi više prostora po istoj ceni.