22. November. 2024
Testovi

U zdravom telu, zdrav duh

BMW je pet godina razvijao prednji pogon kako bi nova, treća, generacija Serije 1 imala dobre vozne karakteristike

Prve dve generacije kompaktnog modela iz Bavarske, koje su nosile oznaku 1, imale su pogon na zadnje točkove, što sa inženjerskog aspekta znači nekoliko stvari: komplikovaniju i skuplju proizvodnju, više delova, veću masu i manje prostora. Na papiru, prednost upotrebe prednje vuče sasvim je očigledna, ali to možda ne važi za BMW, jer ta marka mora da očuva reputaciju proizvođača „vozačkih“ mašina. A zna se šta to znači – zadnja vuča. Međutim, BMW je na neki način rešio da rizikuje i da (uslovno rečeno) najmanji model u ponudi napravi sa prednjom vučom. Kao što smo već rekli, u teoriji, prednosti su brojne, ali da li to važi i za model koji na amblemu nosi bavarsku zastavu?

Ono što je evidentno, a što nema veze sa pogonom, jeste da su „bubrezi“ takođe porasli. Sada je još prepoznatljiviji i uočljiviji, dok zadnji deo izgleda kompaktnije i elegantnije. Nova serija 1 je, zahvaljujući konceptu prednjeg pogona i poprečno postavljenog motora, nešto kraća, ali BMW tvrdi da u njemu ima više mesta i na zadnjoj klupi i u prtljažniku. Kada se otvori prtljažnik, ukazuje se sasvim solidna količina prostora od 380 litara. Drugim rečima, više je bolje. Isto važi i za putnike koji će sedeti pozadi. Prethodna generacija je bila „knap“ sa prostorom, dok nova, treća generacija „jedinice“ može da se pohvali sa osetno više mesta. Zadnji par vrata otvara se prilično široko, omogućavajući dobar pristup udobnijoj zadnjoj klupi.

Imajući sve promene u vidu, dobitak je sasvim očigledan. Napred se, međutim, nije puno toga promenilo. Zapravo, jeste, ali samo u pogledu dizajna. Iako je ovo najmanji model iz Bavarske, u njemu se i dalje sedi kao u sportskim automobilu, i to je dobro. Nisko i duboko, sa odličnom ergonomijom. Instrumentacija je i dalje blago orijentisana ka vozaču, a na ovom mestu BMW je napravio jedan mali vizuelni trik. Iako se to na slici možda i ne vidi, „naš“ test-automobil imao je analognu instrumentaciju s klasičnim kazaljkama umesto displeja i to rešenje izgleda odlično. Uz doplatu je moguće dobiti displej od 10 inča, kao i digitalnu instrumentaciju za vozača.

Pored toga, BMW u ovom slučaju nije podlegao trendu i ostavio je fizičke komande poznatog i-drive multimedijalnog sistema. Praktičan je za korišćenje, ali je displej osetljiv na dodir, tako da se može birati na koji način će se brojne funkcije koristiti. Ručica sedmostepenog automatskog menjača vrlo je mala i ne zauzima puno prostora na centralnoj konzoli, a pored nje je smešteno dugme za start kao i prekidači za režim rada pogona.

Kada se dugme za start pritisne, u našem slučaju, pod haubom „oživi“ dizel-motor od 1,5 litara zapremine. U najslabijoj 116d verziji ima 116 KS i 270 Nm obrtnog momenta, a sila je ravnomerno raspoređena kroz skoro ceo spektar obrtaja. I na prvi pogled to je sasvim dovoljno za automobil težak oko 1.450 kilograma. Ono što je karakteristično za ovu jedinicu jeste da ima prilično neobičan rad. Iako je na prvo „slušanje“ jasno da se ne radi o benzincu, ovaj agregat nema karakterističan rad dizela. Čak ni kada se njime snažnije ubrzava, iako ima „samo“ tri cilindra. Davno su prošla vremena kada su ovakvi agregati bili nekultivisani i grubi. Sprint do 100 traje 10,3 sekunde, a menjač s dvostrukim kvačilom brzim promenama i dobro „složenim“ brzinama laska osnovnoj motorizaciji čineći je sasvim adekvatnom za ovaj model.

A sada o najvažnijoj sporednoj stvari u vezi s ovim automobilom – prednjim pogonom. Budući da je test automobil bio opremljen opcionim felnama od 18 coli i automatskim menjačem sa osnovnom motorizacijom, trakcija ni u jednom trenutku nije bila dovedena u pitanje. U krivinama je upravljiv i precizan kao i svaki „veliki“ BMW s pogonom pozadi. Pitanje je da li bi ekvivalentan model s većom masom i zadnjim pogonom u ovoj kombinaciji motor/menjač dao bolje rezultate. Možda se kod najsnažnije verzije u direktnom poređenju osete prednosti zadnjeg pogona, ali u ovom slučaju ne – nova Serija 1 nesumnjivo je BMW i veoma lepo se vozi.

TEHNIČKI PODACI

BMW 116d

Motor: dizel, 3-cil. turbo a direktnim ubrizgavanjem

Radna zapremina: 1.496 ccm

Snaga kW(KS): 85 (116) / 2.250–4.000

Obrtni moment (Nm): 270 / 1.750–4.000

Pogon: prednji, auto sa dvostr. kvač – 7 stepeni

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.319/1.799/1.434

Masa/maks. (kg): 1.450 (1.925)

Zapremina prtljažnika (L): 270

Zapremina rezervoara (L): 48

Ubrzanje (s), 0 do 100 km/h: 10,3

Maksimalna brzina (km/h): 200 km/h

Prosečna potrošnja na testu (l): 4,9

EU norma/ CO2 g/km: EU 6d

Cena: od 25.600 evra

Review overview

Karoserija4.2
Pogon3.6
Vozna dinamika4.2
Povezanost 4.6
Ekologija4
Komfor3
Troškovi3.6

Dobro

  • Ergonomija i pozicija za volanom
  • Kombinacija motora i menjača
  • Praktičnost

Loše

  • Ograničena preglednost pozadi zbog C stuba
  • Komfor nauštrb izgleda i upravljivosti

Zaključak

3.9Odgovor na pitanje s početka teksta glasi: da, treća generacija ima brojne prednosti. Bolja ponuda prostora pozadi, praktičnost i manja masa siguran su dobitak u odnosu na nijanse koje nudi zadnji pogon. To naročito važi za osnovne verzije.