22. November. 2024
Testovi

Mister popularnost

Nissan Qashqai 1,7 CVT 4x4

Osveženi Nissan Qashqai dobio je i novu pogonsku kombinaciju – dizel-motor od 1,7 litara i CVT menjač

Iako mreža puteva raste i povećava se, kupci novih automobila sve se više okreću ka SUV modelima. Primera radi, Kina – najveće tržište automobila na svetu − 1988. godine nije ni imala auto-puteve. Prošle godine imala je skoro 150.000 kilometara – više nego bilo koja druga zemlja na svetu. Svake godine samo u ovoj državi izgradi se više od 10.000 kilometara auto-puta. Dakle, putna mreža popravlja se i raste, a kupci se sve više opredeljuju za automobile s „terenskim“ karakteristikama. Razlog ovom trendu svakako nije potreba, već želja za višim automobilom robustnijeg izgleda i sposobnosti.

Kad je Nissan 2006. godine predstavio prvu generaciju modela Qashqai, malo ko je mogao pretpostaviti da će ostvariti toliki uspeh i pokrenuti SUV lavinu. Godinu dana kasnije, ovaj japanski proizvođač prodao je preko 100.000 primeraka, a druga generacija ovog „krosovera“ doživela je pre nekoliko godina temeljnu restilizaciju. Neposredno potom, Nissan je objavio informaciju da je proizveo čak tri miliona modela Qashqai. Iako je druga generacija predstavljena 2013, ovaj automobil i dalje se veoma dobro prodaje. Zbog toga je nedavno dobio novu pogosku grupu: 1,7-litarski dizel-motor uparen sa CVT menjačem. Mi smo vozili upravo ovu verziju, u verziji sa 4×4 pogonom.

Dakle, pod haubom ovog popularnog krosovera kuca novo srce od 1.749 kubnih centimetara, koje pri 3.500 obrtaja u minuti „proizvodi“ respektabilnih 150 konjskih snaga. Možda je još važniji podatak da pri samo 1.750 obrtaja raspolaže sa 340 Nm obrtnog momenta. Međutim, ovaj automobil ima CVT menjač, koji potpuno menja utisak o ovom vozilu. Transmisija je programirana tako da u „normalnoj“ vožnji obrtaji porastu samo pri inicijalnom kretanju, a potom ostaju konstantni dok automobil ubrzava. Ovakav program čini ga štedljivijim u gradskoj vožnji, jer menjač uvek „drži“ motor u optimalnom režimu obrtaja.

Drugim rečima, pri umerenoj vožnji nikad se prelazi 2.000 obrtaja, a konstantan režim rada deluje umirujuće, jer praktično nema promene stepena prenosa. Kad se pedala gasa pritisne malo više, CVT menjač počinje se ponašati kao klasični automatik i simulira stepene prenosa. Ovo je učinjeno zato što su se pojedini kupci (i skoro svi novinari) žalili na zvuk motora, koji se pri maksimalnom ubrzanju konstantno nalazi u visokim obrtajima. Možda simulacija ima smisla kad su u pitanju atmosferski benzinski motori, ali turbodizel jedinice s dosta obrtnog momenta u kombinaciji sa CVT menjačem predstavljaju vrlo prijatnu alternativu konvencionalnim pogonskim sistemima.

Iako fabrički podatak od 11,2 sekunde do 100 kilometara na sat ne deluje spektakularno, subjektivni utisak bolji je nego što to brojevi pokazuju. Dok držimo motor u optimalnim obrtajima, bez drame u svakoj situaciji, vožnja modelom Qahqai s ovom kombinacijom pogona odiše lakoćom, iako u ovoj verziji vozilo ima preko 1.600 kilograma. To rezultuje i niskim nivoom buke i odsustvom vibracija. Pri većim brzinama, vožnja je skoro identična vožnji klasičnog automatika, a manuelni mod smatramo samo interesantnim dodatkom, mada realno za njim nema potrebe. Automatik vrlo dobro obavlja svoj posao, rekli bismo − i bolje od očekivanog.

Pri dinamičnijoj vožnji, Nissan Qashqai ostavlja utisak automobila s odličnim balansom između udobnosti i sportskog duha. Iako se vožnja ne može smatrati uzbudljivom, ipak ne treba zaboraviti činjenicu da je reč o proizvođaču koji u svojoj gami ima izvesni GT-R. Za jedan SUV on se odlično vozi, a kao terenac nije neupotrebljiv i može poslati i do 50 odsto snage do zadnje osovine. Takođe, ima blokadu diferencijala. Iako nekoliko manjih detalja možda nije po najnovijim standardima, poput instrumentacije ili komandi info-sistema, teško da mu se može pronaći prava mana. Čak i u elementima u kojima nije najbolji u klasi − na primer, u ponudi prostora pozadi – sasvim je dobar. Sa svojih 430 litara, prtljažnik je praktičan i pravilnog oblika, što se baš i ne sreće često, pogotovo u slučaju novijih i „modernije“ dizajniranih automobila. I tu dolazimo do cene za koju važi isto ono što se može reći i za izgled ovog automobila – atraktivna je. Osnovni model počinje od 19.600 evra, dok u skoro najvišem paketu, poput „našeg“ test automobila s novim dizel-motorom, automatskim menjačem s pogonom 4×4, dosta opreme i panorama krovom staje 29.050 evra.

TEHNIČKI PODACI

Nissan Qashqai 1,7 CVT 4×4

Motor: Dizel, turbo, četvorocilindarski

Radna zapremina: 1.749 ccm

Snaga kW (KS): 150 (110) / 3.500

Obrtni moment (Nm): 340/1.750

Pogon: Integralni, automatski CVT menjač

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.394 / 1.806 / 1.610

Masa (kg): 1.665 (2.110)

Zapremina prtljažnika (L): 430

Zapremina rezervoara (L): 55

Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 11,2

Maksimalna brzina (km/h): 193

Potrošnja na testu (l): 6,8

EU norma/CO2 g/km: EU6 temp / 154

Cena (EUR): 29.050