23. November. 2024
Vesti

Dakar 2019 – Oko Lime bez limita

Dakar reli

Ovogodišnje, 41. izdanje Dakara, najzahtevnijeg planetarnog takmičenja na dva i četiri točka, obeležilo je nekoliko zanimljivosti. Peru, kao najmlađa članica porodice Dakar, dobio je kompletnu organizaciju takmičenja, što se dosad nije dešavalo. Drugo, od ustaljene dve nedelje, sedam plus sedam dana s jednim danom za odmor, 41. Dakar trajao je deset dana sa startom i ciljem u Limi. I bio je gotovo upola kraći, ali ništa manje teži nego svi prethodni. Deset dana po dinama bez limita u pesku do guše. Ko je stigao do cilja − imao je šta da kaže.

Posle ukupno 5.000 kilometara, od čega je na specijalne ispite otpalo 3.000, ili 70%, do cilja na plaži Magdalena u Limi, gde je sve i počelo, stiglo je 75 motociklista, 15 vozača kvada, 76 posada u automobilima, 20 u SxS i 13 kamiona. Vidno iznureni od napora, ali i srećni, jer stići do cilja na Dakaru nije kao i pobediti u kategoriji. Ali je svakako podvig za divljenje.

Zahvaljujući nadljudskim naporima i hrabrosti, Tobi Prajs uspeo je da na svom petom Dakaru slavi u konkurenciji motociklista. Australijanac je nekoliko nedelja uoči starta polomio ruku, tako da je deset dana trpeo bolove, ali je uspeo da taktički mudro i odmereno stigne do najvišeg stepenika na pobedničkom podijumu, a KTM-u omogući da osvoji 18. uzastopnu titulu u kategoriji proizvođača. Matijas Valkner, šampion iz 2018, završio je kao drugi, dok je Sem Sanderlend, šampion iz 2017, zauzeo treće mesto na podijumu, gde je ponovo izostala Honda.

Samo jedna posada, ona u sastavu Naser al Atija i Matje Bomel za volanom “tojote hajlaks”, uspela je da izbegne sve zamke u dinama, pronađe preko potrebnu ravnotežu između performansi i sigurne vožnje (tj. prokljuvi sve suptilnosti navigacije kojima su bili izloženi) i stigne prva na cilj. Dobro smišljen scenario i odlična strategija rezultirali su time da “princ pustinje” trijumfuje po treći put, te ujedno donese Tojoti dugo željenu titulu u konkurenciji proizvođača. Nani Roma u ovom izdanju morao se zadovoljiti drugim stepenikom na podijumu, a Sebastijan Leb trećim.

Kategorija SxS bila je najbrojnija otkako je uvedena − i pokazala se kao pun pogodak. Francisko Lopez, do prošle godine učesnik na motociklu (treće mesto 2010. i 2013), odlučio je da se prebaci na četiri točka i na premijernom nastupu zasluženo slavi. Đerard Fares, takođe bivši motociklista, osvojio je drugo mesto, dok je branilac titule Reinaldo Varela završio kao treći.

Argentinac Nikolas Kaviglasio demonstrirao je potpunu dominaciju u trci kvadova, a u prilog tvrdnji govori činjenica da je od deset brzinskih ispita − na devet njih bio najbrži. A ovo mu je inače drugo učešće na Dakaru. Njegovim zemljacima Gonzalesu Ferioli i Gustavu Galegu nije preostalo ništa drugo osim da se bore za drugo odnosno treće mesto.

Eduard Nikolajev, s još dvojicom suvozača za volanom moćnog “kamaza”, od starta je pokazao jasnu nameru − trijumf na 41. Dakaru, kako bi odbranio titulu. Prilikom realizacije, ozbiljne probleme pravili su mu Andrej Karginov i Dimitrije Sotnikov, koji je dva dana pre kraja preuzeo vođstvo, ali se Nikolajev nije dao iznenaditi. Sotnikov će morati šansu da traži naredne godine, a Žerar de Ruj u “iveku” domogao se trećeg mesta.

Plasman motociklisti

 

  1. Tobi Prajs, 2. Matijas Valkner, 3. Sem Sandrlend, 4. Pablo Kvintila, 5. Andrej Šort

 

Plasman automobilisti

 

  1. Naser al Atija − Matje Bomel, 2. Nani Roma – Aleks Bravo, 3. Sebastijan Leb – Danil Elena, 4. Jakub Prizgonski – Tom Kolsul, 5. Siril Depre – Žan Pol Kotret

 

Plasman SxS

 

  1. Francisko Lopez – Alvaro Kvintila, 2. Đerard Fares – Danile Kareras, 3. Reinaldo Varela – Gustavo Guglemin, 4. Kesi Kurije – Rafael Kordoba, 5. Rodrigo Moreno – Gabrijel Dijaz

 

Plasman kvad

 

  1. Nikolas Kaviglasio, 2. Gonazels Ferioli, 3. Gustav Galego, 4. Aleksander Žiro, 5. Manuel Andujar

 

Plasman kamiona

 

  1. Eduard Nikolajev, 2. Dimitri Sotnikov, 3. Žerar de Ruj, 4. Federiko Viljagra, 5. Ales Loprais