Lexus RX 450h je pravi pokretni sajam tehnike, počev od hibridnog pogona, pa sve do multimedije. A u F sport paketu opreme izgleda još agresivnije
Odmah na početku moramo da saopštimo (relativno) dobre vesti za sve (potencijalne) vlasnike hibridnih automobila i nešto što bi se naročito moglo odraziti na sudbinu upravo ovog prestižnog Lexusa RX 450h. Prema još uvek nezvaničnim informacijama, od prvog januara 2020. godine hibridni modeli trebalo bi da budu oslobođeni plaćanja poreza na upotrebu motornog vozila, (ne)popularnijeg kao „poreza na luksuz“. Reč je o nametu koji je zapravo „kačio“ sve automobile preko 2 litre zapremine.
Ovim potezom su hibridni modeli zapravo nagrađeni finansijskom olakšicom, koja u slučaju ovog automobila čini veoma značajnu razliku prilikom registracije i u velikoj meri može da promeni životni tok ovog modela na našem skromnom tržištu. „Mali detalj“ koji je do sada bio kiša na paradi svih velikih hibridnih automobila, a u ovom slučaju modela RX 450h, jeste zapremina benzinskog motora od 3,5 litara. Prema još uvek aktuelnom cenovniku, ova ključna stavka teška je nešto manje od 240.000 dinara godišnje, i trebalo bi da bude ukinuta od 1. januara.
Više se ne može zaobići činjenica da se sve veći broj kupaca opredeljuje za SUV modele. Veće u ovom slučaju uglavnom znači i bolje, ali i skuplje. Kompanija Toyota, pod čijim okriljem se nalazi njena luksuzna divizija Lexus, specijalista je za terenske i SUV modele. Novi model koji smo mi imali priliku da vozimo zapravo je četvrta generacija automobila koje nose oznaku RX. Ranije je to bio konzervativno dizajnirani SUV koji se od konkurencije izdvajao „samo“ tehnologijom i pouzdanošću. Kada je 2015. godine prikazan novi RX, bilo je jasno da je ovaj proizvođač jasno rešio da nešto promeni. Rezultat je dinamični SUV vrlo modernog izgleda, čije su linije polarizovale utiske kupaca.
Oble linije zamenile su oštre, a nova, restilizovana verzija samo je nastavila niz. Novi Lexus RX 450h je originalan i niko ne može da kaže da je neki detalj negde već video. Prvi postulat dizajna je dakle zadovoljen. Pored toga „wow“ efekat je postignut, pogotovo što je u pitanju velik automobil sa skladnim proporcijama i veoma naglašenim detaljima. Ukratko – na putu nema ništa slično. I to je dobro. Isto važi i za enterijer, s tim da se u njemu ne sedi kao u ostalim premijum modelima. Veoma kvalitetna instrument-tabla relativno nisko pozicionirana, tako da vozač zaista ima komandni utisak za volanom. Sedi se visoko. Sedišta su vrlo udobna i kvalitetno urađena i enterijeru je teško pronaći ijednu površinu ili detalj koji se ne uklapa u opštu sliku.
Instrumentacija je, uz izuzeće pokazivača za temperaturu motora i količinu goriva, digitalna. Instrument-tablom dominira veliki centralni displej od čak 12,2 inča. Menijem se upravlja pomoću specijalno razvijenog džojstika s interaktivnom elektro-mehaničkim podrškom. U zavisnosti od toga gde se kursor nalazi, u meniju se menja otpor i hod, a cela „stvar“ deluje veoma zanimljivo. Međutim, upravljanje traži određeni period privikavanja, jer je meni bogat opcijama, a upravljačka jedinica osetljiva. Ponekad je u saobraćaju teže pogoditi željenu funkciju. Iza ručice automatskog, odnosno CVT menjača nalazi se selektor hibridnog pogona. Iako ima više opcija, glavni su ekološki i sportski koji menjaju sve glavne parametre automobila.
Hibridni pogon ovog modela sastoji se iz benzinskog V6 motora od 3,5 litara s direktnim ubrizgavanjem koji sam raspolaže snagom od 262 KS. Sinhroni elektromotori sa stalnim magnetima imaju 167 KS (napred) i 68 KS (pozadi) sa 335 odnosno 139 Nm obrtnog momenta. Lexus ukupnu snagu deklariše na 313 KS, što je dovoljno za ubrzanje od 7,7 sekundi do 100 i maksimalnu brzinu ograničenu na 200 km/h. Benzinski motor karakteriše mek rad i veoma lep zvuk, dok je u elektro režimu skoro potpuno nečujan. U vožnji se ponaša skoro kao i svaki luksuzni SUV s masom od preko dve tone. Zahvaljujući naprednom pogonu, i F sport paketu opreme, RX 450h dosta se dobro snalazi u krivinama, dok je na auto-putu efikasan i tih. U sportskom modu menja se instrumentacija, centralni displej postaje obrtomer s belom pozadinom po uzoru na supersportski LFA.
U pogledu opreme i kvaliteta Lexus RX 450h ništa ne prepušta slučaju. Lista opreme je veoma duga, baš kao i lista bezbednosnih sistema. Uostalom, to je jedna od najjačih strana ovog modela, mada je i njegova cena primerena kupcima koji teže apsolutnim vrednostima. Najbolji prosek koji smo mi uspeli da ostvarimo iznosio je 6,6 litara, dok se objektivna potrošnja kreće u rasponu između 7 i 9 litara. Kao i svaki hibridni model, i Lexus rx 450h najmanje troši u gradu, tj. kada konvencionalni sistemi pogona troše najviše. Ako se ispostavi kao istinita, informacija o ukidanju poreza na motorna vozila mogla bi da utiče na to da hibridni luksuzni automobili budu prisutniji na našim ulicama.
TEHNIČKI PODACI
Lexus RX 450h AWD F Sport
Motor: Benzinski V6, direktno, elektromotori sa stalnim magnetima
Radna zapremina: 3.456 ccm
Ukupna snaga kW(KS): 230 (313) / 6.000
Obrtni moment B/E/E (Nm): 335 / 335/ 139
Pogon: integralni, automatski, CVT
Dimenzije D/Š/V (mm): 4.890/ 1.895 / 1.685
Masa/maks. (kg): 2.210 (2.750)
Zapremina prtljažnika (L): 539
Zapremina rezervoara (L): 65
Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 7,7
Maksimalna brzina (km/h): 200 km/h
Prosečna potrošnja na testu (l): 7,7
EU norma/ CO2 g/km: EU6
Cena (EUR): n. p.
Review overview
Dobro
- Zanimljiv dizajn
- Hibridni pogon
- Niska potrošnja
Loše
- Rezolucija displeja mogla bi biti malo veća
- Kontroler bi mogao biti manje osetljiv
Zaključak
4Lexus rx 450h je po mnogo čemu unikatan automobil. Odlikuje ga napredan i štedljiv pogon, sofisticirana tehnika i jedinstvena pojava. Predstavlja veoma zanimljivu alternativu nemačkim modelima, pogotovo ako hibridne verzije budu oslobođene poreza.