22. November. 2024
Testovi

Prava stvar

Ford Focus ST

Sa benzinskim motorom od 2,3 litre sa 280 konja i 420 Nm, kao i mnoštvom „performance“ dodataka, Ford s modelom ST ima novog takmičara za najbolji vozački auto u „hot-heč“ kategoriji

Aaaah, kako su se vremena promenila… Prvi Focus ST imao je atmosferski motor od 170 konja i nepunih 200 Nm obrtnog momenta, ali se veoma, veoma lepo vozio. Potpisnik ovih redova imao je priliku da vozi i prvu generaciju ovog modela koja je izgradila reputaciju modela Focus kao „vozačkog“ automobila, odnosno njegovu ST oznaku. Danas, novi ST ima skoro dvostruko više „konja“ – 280, i više nego duplo Nm – čak 420. Sve je to dobijeno iz 2,3-litarskog benzinskog motora s direktnim ubrizgavanjem goriva i naravno turbinom bez koje, s današnjom regulativom o emisiji izduvnih gasova, nema više zabave. Svi se trude da zaboravimo što to znači „crveno polje“. Ovo su bile samo brojke, a Ford nije došao do četvrte generacije ST modela na „mišiće“, već pružajući onaj osećaj koji se ne može izraziti u tabeli.

Kada je prošle godine Ford predstavio novi Focus, on je već tad izgledao kao da se radi o ST verziji. Dinamičan i atraktivan, s neobičnim linijama prednjeg dela, on je izgledao kao da traži što snažniji motor. Inače, postoji i dizel-verzija ST-a sa 190 KS, ali verujte nam – ovo je ono što želite. ST nosi nekoliko vizuelnih identifikacija da se ovde radi o sportski orijentisanoj verziji. Napred su veći usisnici i rešetka hladnjaka, felne od 19 coli, „mesnatije“ kočnice (330 mm napred), dok se pozadi nalaze dve velike izduvne cevi koje govore da se pod haubom nalazi ozbiljna mašina. U unutrašnjosti Focus ST ima Recaro sportska sedišta, a od onih bitnih stvari koje se ne vide tu su elektronsko kontrolisani diferencijal (prednja vuča) i manuelni šestostepeni menjač sa skraćenim hodovima ručice. ST inače ima i jedno dugme na volanu koje upravlja režimima rada – za trenutke kada se vozač „oseća“ sportski i kada samo želi da u miru i komforu stigne uveče kući.

Prilikom dizajniranja četvrte generacije modela Focus, dizajneri su eliminisali jedan detalj koji ide naruku ST verziji, a to je treći prozor posle C-stuba. Novi model ga nema. Vrata deluju malo duže, a auto niže. Kada se ona otvore, prvo što pada u oči jesu ranije pomenuta Recaro sedišta. Kao što je i za očekivati, u njemu se sedi relativno nisko. Ford inače ima tradiciju da tablu sa instrumentacijom postavi nešto niže kako bi preglednost napred bila bolja. Idealna pozicija se lako pronalazi, a sedišta su definitivno najbolji deo enterijera. Pozadi takođe ima dosta prostora, a sportskom utisku doprinosi i crno „nebo“. Nakon malo igranja s modovima i podešavanjima, vožnja je mogla da počne.

Trend automatizacije menjača često nas podseti na to koliko cenimo dobar manuelni menjač. Kvačilo je sportski tvrdo, ali ne previše. Isto se može reći i za ručicu menjača sa hodovima skraćenim za 7% – veoma je precizna, a hod je dobro definisan. Focus ST ima i „najbrže“ upravljanje od svih modela ove marke – samo dva kruga! Čak i da nismo pročitali brošuru, ovo bi bilo jasno posle samo nekoliko kilometara vožnje. U sport modu, zvuk motora je takav da vozač uvek poželi da malo više pritisne pedalu gasa. Focus ST do stotke stiže za 5,7 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 250 kilometara na sat. Međutim, puno važnije od same brzine i ubrzanja je utisak koji ovaj automobil pruža. Vožnja automobila zapravo znači kontrolu nad (brzim) kretanjem, a pružanje tog osećaja ovde je dovedeno na vrlo visok nivo. Jednostavno rečeno, vozač može da oseti svaku reakciju automobila u odnosu na to šta mu „naredi“. Najbolji deo su naravno krivine gde osobine modela ST najviše dolaze do izražaja. Direktan sportski upravljač kao da crta putanju po putu po kojem se auto kreće, a pedala gasa i sportsko vešanje služe da odrede širinu osmeha na licu.

TEHNIČKI PODACI

Ford Focus ST

Motor: benzinski, turbo, četvorocilindarski sa direktnim ubrizgavanjem

Radna zapremina: 2.261 ccm

Snaga kW(KS): 280 (206) / 5.500

Obrtni moment (Nm): 420 / 3.000 – 4.000

Pogon: prednji, menjač manuelni 6 stepeni

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.388 /1.848 /1.458

Masa/maks. (kg): 1.543 (2.065)

Zapremina prtljažnika (L): 375 (1.540)

Zapremina rezervoara (L): 52

Ubrzanje (s) 0 do 100 km/h: 5,7

Maksimalna brzina (km/h): 250 km/h

Prosečna potrošnja (l): 7,9

EU norma/ CO2 g/km: EU6 / 179

Cena u EU: od 32. 900 evra

Review overview

Karoserija4.5
Pogon4.5
Vozna dinamika4.5
Multimedija3.5
Ekonomičnost3
Komfor3.5
Troškovi3.5

Dobro

  • Snažan motor
  • Precizne komande
  • Odlična Recaro sedišta

Loše

  • Motor preko dve litre vuče dosta nameta

Zaključak

3.9Vozeći se novim Focusom ST, ne možemo da se otmemo utisku da je Ford i sa četvrtom generacijom ST-a ponovo pogodio u centar za vožnju ljubitelja brzine. Stvari su se sasvim dovoljno pomerile u pravom smeru, a ovaj auto nudi puno više od onoga što se može zaključiti posmatranjem brojeva.