Zbogom Rapid, zdravo Scala!
Škoda Scala 1,0 TSI Ambition
Jedan od najpopularnijih proizvođača automobila na našem tržištu – Škoda, predstavila je novi model u najpopularnijem segmentu u Evropi. Šta možemo da očekujemo od Scale?
Otkako došla pod okrilje VW koncerna, češka Škoda ne zna za neuspeh. Čak ni Rapid, koji je Scala došla da zameni, nije bio neuspešan model – samo su očekivanja bila veća. I zato – Scala. Kratak pogled na brojeve otkriva dosta toga. Kompaktna hečbek verzija bila je duga 4,31 metar, a limuzina 4,48 metara. Prtljažnik je raspolagao sa 372, odnosno 550 litara za limuzinu. Scala je, s druge strane, blago povećana na dužinu od 4,36 metara, ali zato ima rekordnih 467 litara. Zbog toga nećemo puno trošiti reči, pošto je dobro poznato da Škode imaju odličan odnos cene, kvaliteta i ponude prostora.
Međutim, ono što je Rapidu možda nedostajalo jeste karakter u pogledu dizajna. I na prvi pogled jasno je da Scala ima „X-faktor“ koji nesumnjivo ukazuje na jak vizuelni identitet i upućuje na njeno poreklo. I to je možda najvažnija prednost novog modela u odnosu na svog prethodnika. Scala je prepoznatljiva i ono što je zanimljivo – privlači pažnju. Naročito ako je u „rally green“ boji, kao što je to bio slučaj sa modelom na našem testu. Zanimljiva je i sama arhitektura karoserije – nije karavan, ali ne deluje ni kao klasičan „hečbek“.
Dakle, prvi test je prošao s najvišim ocenama – prijatna je za oči i ima karakter. Iako je bazirana na platformi modela Polo, ponuda prostora je odlična i u svakom pogledu prevazilazi prosek klase u kojoj se ovaj model nalazi. Pored toga, Scala ima i nekoliko zanimljivih i praktičnih rešenja. U vozačkim vratima nalazi se kišobran, na vetrobranskom staklu – držač za karticu, a na poklopcu rezervoara za gorivo nalazi se providan strugač za led sa sočivom za uvećanje. Praktična je, dakle – prava Škoda.
Za volanom takođe nema iznenađenja. Instrumentacija je klasična s analognim pokazivačima i displejom u sredini. Na centralnoj konzoli nalazi se ekran multimedijalnog sistema koji u Ambition paketu opreme zadovoljava sve potrebe korisnika, a ko bude želeo bolji i veći sistem, ima i tu mogućnost da uz doplatu dobije onaj kojeg se ne bi postideli ni osetno skuplji modeli. No, to polako postaje enigma i predmet polarizacije kupaca, odnosno vlasnika automobila – da li uzeti slabiju motorizaciju i više opreme ili niži paket s više konja pod haubom.
Kada smo već kod motora, na papiru on ne deluje spektakularno. Jedna litra, tri cilindra i jedna turbina – mala. Međutim, njegove karakteristike odgovaraju nekadašnjim dvolitarskim benzinskim motorima kakvi se nisu ugrađivali u automobile ove kategorije, ili su bili u samom vrhu ponude. Vizuelno mala jedinica raspolaže sa 115 konja u rasponu od 5.000 do 5.500 obrtaja, sa okruglo 200 Nm dostupnih od 2.000 do 3.500 obrtaja u minuti. Fabrika tvrdi da joj je do 100 kilometara na sat potrebno nešto manje od 10 sekundi (9,8) i da ima maksimalnu brzinu od 201 kilometar na sat.
Kada se startuje motor, na našem test-primerku pomoću ključa, a uz doplatu se na mestu kontakt brave nalazi dugme, nema skoro ničega što ukazuje na njegovu trocilindarsku prirodu. Na leru je vrlo miran, uravnotežen i veoma tih. Samo u nižim stepenima prenosa i pri oštrijem startu moguće je pogoditi konfiguraciju motora. Mehanika i elektronika zaista su prešle vrlo dug put kada ovako mali motor efikasno može da pokreće automobil mase od 1.240 kilograma. Čak i u nižim režimima rada Scala 1,0 TSI ima sasvim dovoljno snage, dok je za preticanje ipak potrebno upotrebiti kratku i preciznu ručicu šestostepenog menjača.
Sve bitno se dešava već iznad 2.000 obrtaja u minuti, a opseg upotrebljive snage zapravo je veoma širok. S lakom nogom na gasu na otvorenom putu bez problema je moguće voziti s prosečnom potrošnjom manjom od 5 litara, dok će gradska vožnja najviše „koštati“ 7 litara na 100 kilometara. Prosek koji smo mi imali bio je 5,5, ali je moguće da bi zimski prosek s više gradske vožnje iznosio za oko litru više.
Na otvorenom putu, krećući se u okviru zakonskih ograničenja, ne oseća se deficit snage, a ko bude želeo želeo još žustriji auto, Scala se nudi i sa novim 1,5-litarskim motorom sa 150 KS koji do 100 stiže za 8,2 sekunde. Dizel od 1,6 litara nudi skoro identične performanse (115 KS) kao i testirani benzinac, ali je za jednu litru štedljiviji. Uglavnom je namenjen onima koji prelaze puno kilometara i većinu vremena provode na auto-putu.
Trenutna cena u vreme nastanka ovog teksta počinjala je od 15.804 evra u Ambition paketu opreme za verziju od 115 KS, dok je za Style verziju potrebno izdvojiti 18.204 evra. Iako se naša preporuka za kupovinu obično nalazi negde u sredini, ovog puta je ona orijentisana ka najskupljoj verziji, jer se značajno izdvaja od osnovne. Zbog odlične politike cena, Scala u najvišem Style paketu deluje kao vrlo „ozbiljan“ automobil, ali je i pored toga pristupačan, bez obzira na motorizaciju.
TEHNIČKI PODACI
Škoda Scala 1,0 TSI Ambition
Motor: benzinski, turbo, trocilindarski sa direktnim ubrizgavanjem
Radna zapremina: 999 ccm
Snaga kW(KS): (85) 115 / 5.000–5.500
Obrtni moment (Nm): 200 / 2.000–3.500
Pogon: prednji, menjač manuelni sa 6 stepeni
Dimenzije D/Š/V (mm): 4.362/1.793/1.471
Masa/maks. (kg): 1.240 (1.668)
Zapremina prtljažnika (L): 467
Zapremina rezervoara (L): 50
Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 9,8
Maksimalna brzina (km/h): 201 km/h
Potrošnja na testu (l): 5,5 l
EU norma/CO₂ g/km: EU6/115
Cena: od 15.804 evra
Review overview
Dobro
- Štedljivost
- Dobra ponuda prostora
- Solidna oprema
Loše
- Nedostatak dvolitarskih jedinica
Zaključak
4.1Škoda ima odličan odnos uloženog i dobijenog, a to važi i za Scalu. U odnosu na Rapid, dizajn ima karakter, a značajan napredak ostvaren je i po pitanju kvaliteta vožnje – a pre svega udobnosti.