Torinska firma Italdesign ne samo što je napravila jedan od najektsremnijih sportskih automobila sveta − već je i postala idejni kovač za budućnost VW koncerna. Ovo je ekskluzivni izveštaj o novom hvataču snova − modelu „zerouno“
Neverovatno divljenje najčešća je reakcija. Neki ostanu otvorenih usta na ulici kad ga vide. Deca prstom pokazuju na sportski auto mat sive boje. Reži kao lav, da bi se u sledećem trenutku pretvorio u ajkulu. Očarava elegancijom. Kao delfin. Nakratko pokaže svoju stranu pa oduševi zadnjim delom. Pun škrga, radikalan, s otvorenim pogledom na najnoviju tehniku, sve do amortizera. Simbolizuje snagu zaranjajućeg kita.
Atraktivni „zerouno“ prvi je model nove automobilske marke: Italdizajn. Prvi put da se automobil zove kao i legendarni brend, koji je osnovao dizajnerski guru Đorđoreto Đuđaro davne 1968. godine. On je redizajnirao VW koncern „golfom“, „pasatom“ i „širokom“ iz ere čuvene bube. I koji je 2010. progutao VW.
Proizvodnja ekskluzivnog sportskog automobila u maloj seriji (planiran je broj od pet do deset primeraka) posao je ove torinske firme, koju od pre tri godine vodi ambiciozni Jerg Astaloš. Ovaj 46-godišnjak, koji je godinama bio asistent VW šefa Ferdinanda Piha, hoće da uvede Italdizajn u novu eru. Profit bi u budućnosti trebalo da bude uvećan za 10% putem prodaju po svemu posebnih automobila.
Prvi model nove automobilske marke, vredan milion i po (ne računajući porez), prvoklasna je kombinacija tehnologije Audi Sport i torinskog inženjeringa. Na osnovu R8 V10 plus modela, Italijani prave sportski automobil s komplet novom, 70 kilograma lakšom karbonskom karoserijom. „Prvi put se dešava da Audi Sport zvanično ustupa motor drugom proizvođaču“, ponosno navodi glavni inženjer Antonio Kasu.
Od karbona se ne sastoji samo karoserija već i spartanska unutrašnjost. Čak su i noseći delovi ispod finih kožnih navlaka napravljeni od ultralakog, ultračvrstog i ultraskupog materijala. Sporski kokpit potpuno je redizajniran i deluje više sportski nego onaj iz serije „R8“. Prednja „šajba“ i krov su ravniji, a pozicija sedišta niža je za 12 milimetara.
Italdizajn ide putem „smart carryovera“, kako to glavni inženjer elegantno opisuje. Da bi krov bio još ravniji, u „zerounu“ je vazdušni jastuk za glavu kupea „R8“ zamenjen kombinovanim za glavu i grudi iz „R8 spajdera“. Zbog ograničene serije, pravi testovi čeonih sudara zamenjeni su simulacijom. Samo za sudare sa strane korišćena su karbonska vrata, čiju je stabilnost potvrdio TÜV. Takođe, zvanična dozvola donela je blagoslov superlake litijum-jonske baterije, koja je ugrađena umesto domaćeg akumulatora.
Pored spektakularne karoserije, Itajdizajn uveo je čitav registar tehnike iz Formule 1. Usis za vazduh u obliku slova Y napred, kao i ogromni difuzori pozadi − staraju se za dodatni protok. „Vreli vazduh iz auspuha dodatno gura automobil“, kaže Kasu. Takođe, kad su u pitanju točkovi, primenjeno je znanje o aerodinamici trkačke tehnike. Napravljeni su kao turbinski točkovi kako bi što brže izvukli što je moguće više vrelog vazduha i lukova točka.
Rezultati tolikih finih radova svakako ostavljaju utisak i na ulici. Pritisak na startno dugme i V10 motor oglašava se s više volumena i melodičnije nego „R8“ zahvaljujući titanijumskom auspuhu. Za glavnog dizajnera Perinija − on zvuči „kao dinosaur“.
Sedišta deluju kao po meri rađena italijanska cipela. Pred vozačem sija digitalna instrument- tabla u žutoj i plavoj boji, ponosno kao na torinskom grbu. Pored merača G-sile, prikazuje se i temperatura guma. Na digitalnom displeju stoji 37 stepeni pri 2,4 bara − 50 stepeni idealno je za optimalni grip s podlogom. Zahvaljujući pogonu menjača s duplim kvačilom i sedam brzina, 100 km/h dostiže se za samo 3,2 sekunde. Sve deluje finije, odsečnije, zategnutije. Zahvaljujući spuštenom težištu, optimizovanoj sili i još direktnijem upravljanju, „zerouno“ možda najpre podseća na predimenzionalni trkački karting.
On je ekstremno neutralan, granice njegove šasije jedva da se mogu odrediti u javnom saobraćaju. Interesantno je da, uprkos neverovatnom, melodičnom zvuku i potpuno smeloj vožnji, ekstremni „zerouno“ nikoga ne uznemirava. Upravo suprotno. Moćni automobil izaziva simpatiju kod drugih učesnika u saobraćaju, kao i neverovatno poštovanje, poput neke stvari iz drugog sveta. Ko pak želi da podesi auto za trkačku stazu − može štelovati amortizere kod svakog Audi Sport dilera.
Brend Italdizajn fleksibilan je i u pogledu želja svojih klijenata – pa to važi i za „zerouno“. U virtuelnom odeljenju u centrali firme u Torinu − svi detalji mogu biti predstavljeni u tri dimenzije. S naočarima za virtuelnu stvarnost, kupac se može nađe u svom budućem automobilu ili ga videti u vožnji u željenoj boji. Može sesti u kokpit ili ga videti u sopstvenoj garaži pored drugih automobila. Nestvarno, ali početkom 2019. godine i moguće… Pored VR laboratorije nalazi se i odeljenje za Color & Trim, gde klijent može izabrati materijale. Moguća su i svetla u okvirima, koji se pretvaraju u LED osvetljenje, kao i hromirane površine na kojima svetle personalizovane grafike, poput vlasnikovog potpisa.
Otprilike svake dve godine − Italdizajn plasiraće na tržište novu varijantu sportskog automobila. Sledeći model je otvorena verzija „zerouna“, pod imenom „duerta“ – za 1,9 miliona evra, plus porez. Ipak, glavni posao torinske firme trebalo bi da ostane razvoj novih modela za auto-proizvođače.
U poslednje tri godine mnogo se ulaže u to da se za druge auto-proizvođače kompletno vozilo postavi na točkove: dizajn, konstrukcija, operativni koncept, a odskora čak i razvijanje motora. Po toj šemi, Italdizajn ne samo što je konstruisao drugu generaciju „minija“ već je i preuzeo kompletan razvoj „audija Q2“. U Torinu je sklopljeno i prvih 70 primeraka predserije kompaktnog audi SUV-a.
Takođe, za proizvođače izvan VW koncerna − Italdizajn nastaviće vredno da radi. Za nekoliko godina, takvih nalozi drugih firmi trebalo bi da čine čak 50% profita.
I tu nije kraj: direktor kompanije hoće da učestvuje i u temi nove mobilnosti. S renomiranim brendovima Audi i Airbus, Italdizajn već razvija leteće dronove, kojima bi putnici od 2025. jednostavno mogli preleteti gužvu. Pritom, Torinci rade na inteligentnim kontejnerima, koji bi trebalo sami da odlažu svoj sadržaj.
Takva futuristička budućnost nije nemoguća za Torince: za dizajnera Filipa Perinija sportski automobili poput „zerouna“ostaju emotivna srž auto proizvođača i svedočanstvo mogućnosti. Za Perinija je sigurno: „Što više budemo samostalno, umreženo i električno vozili, to će pravi ljubitelji više ceniti ovakve automobile.“ Mi se u potpunosti slažemo…
Izdvojen citat: “Prvi put se dešava da Audi Sport zvanično ustupa motor drugom proizvođaču”, ističe glavni inženjer Antonio Kasu
Italdesign Zerouno
Motor V10-Sauger, pozadi uzduž
Zapremina motora 5.204 cm3
Snaga 449 kW (610 KS) pri 8.250/min.
Maksimalni obrtni momenat 560 Nm pri 6.500/min.
Pogon Na sva četiri točka / sedam brzina-DSG
D/Š/V 4.847/1.970/1.204 mm
Težina 1.400 kg 0–100 km/h 3,2 s
Maksimalna brzina 330 km/h
Cena 1,5 miliona evra (plus porez)