24. April. 2024
Testovi

Treća sreća

BMW 330i

BMW Serije 3 već više od 40 godina predstavlja sinonim za sportsku limuzinu. Nova, sedma generacija, koja nosi oznaku G20, nikako nije izuzetak, već je dobila jednu potpuno novu dimenziju

Nova serija 3 pojavila se na Salonu automobila u Parizu, a prodaja širom sveta zvanično je počela 9. marta znači, pre samo nekoliko nedelja. O uspehu ovog modela ne treba posebno trošiti reči. Od 1975. prodato ih je preko 15 miliona, a u novije vreme skoro svake godine proizvodi se oko pola miliona primeraka.

BMW u novoj generaciji serije 3 morao je pomiriti dva naizgled nepomirljiva sveta. Vozača koji želi da aktivno učestvuje u vožnji i ležernog putnika za volanom, koji želi da bude prevezen s jednog mesta na drugo u udobnosti i luksuzu i da mu pritom automobil što više pomogne u tome. Je li to moguće? Izgleda da jeste, ali krenimo redom.

Kada je dizajn u pitanju, nova Serija 3 izgleda kao da su preskočili jednu generaciju. Tu su svi prepoznatljivi elementi, počev od grila do zadnjih L-svetala, s tim što su prošli kroz temeljnu modernizaciju, tako da automobil istovremeno ima moderan i skladan vizuelni nastup. I naoko deluje veći, baš kao što brojevi sugerišu. Dug je 4,7 metara i samo nekoliko centimetara manji od E39 Serije 5, koja se prodavala do 2003. godine. Iako je porastao, lakši je oko 50 kilograma.

U paketu dodatne opreme dolaze i sportska sedišta, koja upadaju u oči čim se otvore vrata. Jedna od najboljih strana ovog automobila, a ima ih mnogo, svakako je pozicija za volanom i ergonomija. U novoj trojci ne sedi onako kako vozač želi, već onako kako treba – bez kompromisa. Pozadi ima više mesta nego u prethodnoj generaciji, dok prtljažnik ima 480 litara zapremine i pravilnog je oblika.

Jedno od retkih mesta gde se javlja nostalgija za prošlim vremenima jeste trenutak startovanja motora. Iako nosi oznaku 330i, pod haubom se nalazi dvolitarski turbomotor s četiri cilindra, koji je toliko dobro izolovan i uglađen da lagana vožnja njime ostavlja utisak kao da je za pogon zadužena hibridna tehnologija. Ko želi pesmu šestocilindraša, taj treba da kupi 340i.

U slučaju našeg test automobila, start se obavlja pritiskom na dugme pored menjača. Nakon „plesa“ linija i poruke dobrodošlice, na displej ispred vozača dolazi identičan (Estoril) plavi auto, a potom se ukazuje nova digitalna instrumentacija s mnoštvom raspoloživih informacija, složenih u logičnom stilu. Novina je obrtomer, čija se kazaljka rotira u smeru suprotnom od brzinomera i u suprotnosti s dosadašnjom logikom. Međutim, ovo rešenje primenjeno je kako bi bilo više mesta za informacije od navigacije, koja zauzima centralno mesto na displeju pred vozačem. U zavisnosti od moda, menja se i izgled instrumentacije.

Ručica osmostepenog menjača takođe je potpuno digitalizovana, pa kad je parking-asistent uključen ili kada auto ide unazad, vozač stiče utisak da njegovo parkiranje prenosi bar jedna televizija s mnoštvom kamera. Treba biti „talentovan umetnik“ pa ogrebati ovaj auto. Moramo priznati da svako od pomenutih elektronskih pomagala radi besprekorno i sa skoro telepatskom preciznošću, ali glavna stvar tek dolazi.

Na instrument-tabli, pored prekidača za „četiri žmigavaca“, nalazi se taster sa slikom automobila. Kada se on pritisne, na centralnom displeju ukazuju se kontrole bezbednosnih sistema, a u zavisnosti od količine dodatne opreme, nalaziće se manje ili više opcija. O broju, mogućnostima i stepenima podešavanja nećemo trošiti reči, jer bi se samo o meniju automobila i njegovom infotainmentu mogao napisati poseban tekst.

Uz aktivaciju bezbednosnih sistema BMW Driving Assistant Professional, vožnju je moguće prepustiti automobilu i praktično je predati u virtuelne ruke do određenog nivoa. Iako to zakonski nije dozvoljeno jer ko tu onda treba da ima vozačku dozvolu kada vozač skine ruke s volana, što nikako ne preporučujemo, BMW Serije 3 u mogućnosti je da vozi sam.

Sve ovo navodi na zaključak da nismo daleko od trenutka kad ćemo – nakon što sednemo u auto glasovnom komandom izraziti željenu destinaciju, a auto će nas sam odvesti tamo. Možda će biti dovoljno da kažete kako ste gladni – pa da auto sam krene u omiljeni restoran.

Zasad, ma koliko impresivni elektronski sistemi bili, dobra je stvar to što se oni još uvek mogu u potpunosti isključiti. Tad mogućnosti nove BMW trojke zaista mogu doći do izražaja. Pritiskom na dugme za startovanje motora oživljava agregat sa 258 konjskih snaga, koji u rasponu od 1.550 do 4.400 obrtaja u minuti raspolaže sa 400 Nm obrtnog momenta. Osmostepeni automatski menjač radi skoro trenutno i neprimetno, tako da snaga dolazi u gustim talasima koji prosto izazivaju osmeh na licu. Sto kilometara na sat postiže za 5,8 sekundi, a vozač mora biti vrlo obazriv kako ne bi ostao bez dozvole.

Poseban užitak predstavlja odlično programirana elektronika menjača, koja omogućava snažnija ubrzanja i iz nižih obrtaja i viših stepena prenosa, što se dosad moglo dobiti samo u manuelnom režimu. I pored sportskog, komfornog i ekonomičnog režima rada, menjač ima sposobnost da „uči“, tako da za relativno kratko vreme tačno pogađa stil vožnje i ispunjava vozačeve želje. Iako ima elektroservo, osećaj na volanu je dobar, a lakoća vožnje ogleda se u činjenici da mu je od punog levog do punog desnog potrebno malo više od dva kruga, dok odziv varira zavisno od brzine kretanja. Uzimajući u obzir dinamičke i elektronske karakteristike, može se slobodno reći da 330i baš voli krivine i sportsku vožnju.

Zahvaljujući odličnoj kombinaciji motor-menjač na auto-putu 330i može krstariti brzinom od 130km/h sa oko 1.800 obrtaja u minuti, što ga istovremeno čini i tihim i ekonomičnim. Iako fabrički prosek od oko šest litara nije lako postići, potrošnja zaista nije velika. U zavisnosti od stila vožnja, u realnim uslovima ona će biti litar do dva viša. Kulturan vozač imaće manju, a agresivan i veću vrednost.

Na sve to dolazi i cena, koja u slučaju osnovnog 330i modela iznosi 40.990 evra, dok je naš, veoma dobro „napakovan“ model koštao impresivnih 67.948 evra. Naravno, lista opreme duga je koliko i telefonski imenik nekog manjeg mesta, ali ništa ne menja činjenicu da je i osnovna verzija nove Serije 3 prilično „kompletan“ automobil. Zapravo, jedini „neprijatelj“ nove Serije 3 donekle može biti cena i ljudska priroda, koja bi možda previdela sve vrline sportske limuzine, te zbog više pozicije sedenja i nešto više prostora prešla u tabor SUV-a i odabrala X3.

TEHNIČKI PODACI

BMW 330i

Motor: Benzinski, četvorocilindarski s direktnim ubrizgavanjem, dvostruki VANOS

Radna zapremina: 1.998 ccm

Snaga kW(KS): 190(258) (5.0006.500)

Obrtni moment (Nm): 400 (1.5504.400)

Pogon: Na zadnjim točkovima, automatski osmostepeni menjač

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.709/1.827/1.435

Masa/maks. (kg): 1.545 (2.060)

Zapremina prtljažnika (L): 480

Zapremina rezervoara (L): 59

Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h za 5,8

Maksimalna brzina (km/h): 250 km/h

Potrošnja na testu (l): 7,7

EU norma/CO2 g/km: 6d temp / 139

Osnovna cena / test (EUR): 40.990/67.948

Review overview

Karoserija4.5
Pogon4.7
Vozna dinamika4.2
Multimedija5
Ekonomičnost3.5
Komfor5
Troškovi4

Dobro

  • Tih i uglađen motor
  • Prijatan zvuk šestocilindraša
  • Izvandredan komfor

Loše

  • Skuplji paketi opreme
  • Pozicija sedenja nekome ne odgovara

Zaključak

4.4Na kraju se postavlja pitanje je li BMW uspeo da pomiri dva sveta. Naravno, i više od toga. Raspon mogućnosti kojima raspolaže nova Serija 3 zaista je impresivan. Tehnološki je napredan, dovoljno velik kao porodični auto, dovoljno brz i udoban za duga putovanja i dovoljno okretan za svaki dan po gradu.