25. April. 2024
Saveti

Pripreme za zimu

Za automobile je hladna sezona izazov: motori s poteškoćama pri pokretanju i akumulatorima na granici snage. Ovo su saveti o tome kako proći zimski period

PRIPREME ZA SNEG

Svima je poznato da je mnogo brže i lakše obaviti potrebne pripreme za zimske uslove vožnje kod majstora u servisu, ali uz malo truda − sve se da obaviti samostalno, pa čak i kad zima počne

BRISAČI I TEČNOST

Posuda za vodu zahteva redovnu dozu antifriza u zimskoj sezoni

Dobra tečnost i novi brisači vetrobranskog stakla osiguravaju čist pogled. Alkohol sprečava smrzavanje vode tokom brisanja zimi. Isto tako, valja obratiti pažnju na to da ne dođe do smrzavanja vode konkretno u mlaznicama, a preporučuje se provera gumenih delova, koji se potroše tokom upotrebe. Potrebno je obratiti pažnju i na letnju i zimsku tečnost, koje nikako ne treba mešati, jer to može uzrokovati flokulaciju (povećanje volumena), koja može začepiti mlaznice. Koncentrati su jeftiniji od gotovih mešavina, ali ih nikad ne bi trebalo koristiti bez dodataka. Važno, brisači (metlice) gube svojstvo kada “skidaju” led s vetrobranskog stakla. Ko podiže brisače kad je auto parkiran, taj sprečava smrzavanje osetljivih gumenih delova na metlicama.

Za mnoge modele automobila postoji brisač za naknadnu ugradnju

Potrebno vreme: 15 minuta

FILTER KABINE

Teško je poverovati, ali filter u testiranom modelu „suzuki“ zaista je izgledao tako pun i zaprljan. Promena je bila više nego zakasnela

Ventilacija kabinskog prostora stalna je radnja tokom vožnje, a za to postoje dva načina. Prvi je da sistem uvlači spoljni vazduh, a drugi je da “vrtite” kabinski. S vremenom, u oba slučaja dolazi do začepljenja filtera, koji je i te kako bitan. Nedostatak svežeg vazduha ume uzrokovati brže zamaranje vozača, usled čega dolazi do pada koncentracije, ali i loše vidljivosti kroz vetrobransko staklo s unutrašnje strane. Potrebno je kupovati filter s aktivnim ugljem, koji mnogo efikasnije prečišćava spoljni vazduh i sprečava prodor prašine, tačnije − ne uvlači štetne okiside, koji mogu uticati na vozača, ali i na ostale putnike u automobilu.

Potrebno vreme: 20 minuta

SVEĆICE

Svećica ima zadatak da obezbedi stvaranje varnice u velikom dijapazonu temperature i pritiska koji vlada u cilindru. Shodno tome, kada izgube osnovna svojstva, potrebna je zamena. Prva faza habanja svećice jeste zaobljenje ivica elektroda, a zatim dolazi do povećavanja zazora. Zato s pređenim kilometrima počinje rasti napon potreban za nastanak varnice, opterećujući elemente sistema za paljenje. Na autu zato uvek koristite odgovarajuće svećice. Prljavština ne sme ući u komoru za paljenje. Za zamenu svećica nije potrebno biti visokokvalifikovani mehaničar, moraju se poštovati potrebna pravila struke da bi se izbegle neželjene posledice po motor. Prilikom “zavijanja” nemojte napinjati, već samo zategnite pomoću moment-ključa.

Potrebno vreme: 60 minuta

 

KOČNICE

Kočnice moraju uvek biti adekvatne. O tome je izlišno pričati. Tokom zimskih uslova korišćenja, posebno valja prekontrolisati kočiono ulje, naročito ako odlazite na planinu. Ono ne sme biti staro, jer gubi svojstva. Kočiono ulje je hidroskopno, to jest privlači vodu, što je loše, jer voda ključa već na 100 stepeni Celzijusa, a na velikim visinama i ranije. Nemojte samo dopunjavati kočiono ulje.

Ako nešto nedostaje u posudi, mora se konsultovati serviser za pojašnjenje uzroka. Razlog mogu  biti prilično potrošene pločice, ili pak problem u sistemu (curenje). Važno je da nikad ne mešate DOT 4 i Mix DOT 5, sastav je različit, a možete napraviti štetu. Za kočione pločice važi isto. Ako su već na izdisaju, valja ih zameniti pre odlaska na odmor, konkretno u planinske ski-centre. Istovremeno, pored kočionih pločica, valja pogledati i diskove. Svako oštećenje iziskuje promenu, jer je potrebno da kontaktna površina bude ravnomerna. Nije zgoreg ponoviti da su kočnice primarni uslov za bezbednu vožnju.

Potrebno vreme: 180 minuta

 

RASHLADNE TEČNOSTI

Potpis za antifriz: Proverite zaštitu od smrzavanja. U zavisnosti od proizvođača, trebalo bi da bude između −25 i −30 stepeni Celzijusovih

Rashladna tečnost ne bi trebalo samo da zaštiti motor od smrzavanja − već da posluži i kao zaštita od korozije u protoku vode, te da smanji nastanak pene i kavitacije (balona pare) na pumpi za vodu.

Zašto trebate menjati: Hlađenje tokom godina čini da tečnost gubi pozitivna i zaštitna svojstva.

Treba obratiti pažnju na sledeće: Krug rashladne tečnosti nalazi se pod pritiskom, a temperatura može biti i preko 100 stepeni Celzijusovih. Rashladna tečnost podudara se s motorom, a ona pogrešna može usloviti oštećenja motora i pumpe za vodu. Nedostatak tečnosti takođe može izazvati mnogo glavobolje. U slučaju gubitka, naspite pitku vodu, ali pazite na tačku smrzavanja i što pre dodajte koncentrat antifriza! Zadatak prelivne boce (ekspanziona posuda) jeste prihvatanje tople vode ili pare iz hladnjaka, kad se usled grejanja poveća zapremina u hladnjaku, te ponovno vraćanje vode u hladnjak, kad se pritisak u hladnjaku snizi. Pažnja: za svaki slučaj, izbegavajte da mešate antifrize različitih proizvođača, naročito različite vrste. Postavlja se pitanje kako će one međusobno reagovati, uticati jedna na drugu, te tako smanjiti antikorozivnu zaštitu u hladnjaku, motoru i pratećim komponentama.

Potrebno vreme: 90 minuta

Intervali održavanja podrazumevaju cikluse od 12 do 24 meseca, ili 15.000 do 30.000 kilometara.. Specifikacije proizvođača naći ćete u servisnoj knjižici, u uputima za upotrebu ili u priručniku za samopomoć.

 

Akumulatori

potpis za akumulator: Merenje napona baterije dovoljno je za prvi utisak. Za preciznije rezultate − posetite radionicu

Baterija automobila omogućuje napajanje za pokretanje motora. Starter vuče dok je labavo 150 ampera.

Zato treba da merite: Na niskim temperaturama motor se mnogo teže okreće, pa shodno tome više snage crpi iz baterije. Problem: Istovremeno, hladno vreme smanjuje kapacitet akumulatora. Zato je zima čest uzročnik problema s akumulatorom.

Treba obratiti pažnju na sledeće: Ko zimi vozi mnogo kratkih relacija u gradskim uslovima, a planira da putuje na zimski odmor, treba da povede računa o bitnim pojedinostima. Tokom kratkih relacija, alternator neće imati vremena da “vrati” struju u akumulator. Prilikom startovanja motora, pomaže kad se što više potrošača električne energije isključi, tj. tokom vožnje ne koristi grejanje sedišta, radio, jer ostaje više snage za punjenje baterije. Prvo i osnovno, informacije o stanju akumulatora daje merenje pomoću voltmetra. Ima li baterija napon od 12,8 volti? Ako ima, smatra se punom − 12,4 volta u redu su na 12,2 volta, duža vožnja je poželjna. Ukoliko vrednost padne ispod 12 volti, morate je brzo napuniti. Potpuno pražnjenje baterije nikad se ne bi smelo dozvoliti, jer ono ostavlja ozbiljne posledice i drastično mu skraćuje životni vek. Pažnja: Merenje napona govori nešto samo na status punjenja. Ko želi da zna kako baterija stvarno radi − mora otići u radionicu. Profesionalac može tačnije oceniti stanje baterije.

Potrebno vreme: 20 minuta