22. November. 2024
Testovi

Lepota je (ipak) prelazna

Mazda CX-30 Skyactive-X180 (AT AWD)

Mazda CX-30 drugi je model koji pripada novoj generaciji automobila ovog japanskog proizvođača i spada u popularnu kategoriju kompaktnih SUV-a

S dužinom od nepuna 4,4 metra, nova CX-30 pozicionirana je tačno između većeg CX-5 i manjeg CX-3. S obzirom na to da je ime CX-4 već „zauzeto“ u Kini, dobili smo CX-30. Dizajnerski jezik „Kodo“ primenjen na kompaktni SUV rezultirao je elegantnim i minimalističkim linijama. Drugim rečima – nova Mazda nesumnjivo je vrlo elegantna i prepoznatljiva. Enterijer neodoljivo liči na onaj koji smo videli u Mazdi 3, što nije nimalo loša stvar. Instrument-tabla je orijentisana ka vozaču, a glavna razlika u odnosu na kompaktni model ogleda se u nekoliko ključnih elemenata u ergonomiji. Idealna pozicija za volanom lako se nalazi, viša je i sedi se nešto uspravnije. Prostora na zadnjoj klupi ima više, dok zapremina pravilnog prtljažnika iznosi vrlo korisnih 430 litara. Zapravo, to je sve ono što se od kompaktnog SUV modela i očekuje.

Ono što se pak ne može lako izmeriti i što se na slikama ne može oceniti jeste odličan kvalitet svega što se u automobilu može videti i dodirnuti. Sve komande i prekidači deluju vrlo „solidno“ i dugovečno, a kvalitet materijala je na nivou na koji smo navikli kod modela premijum klase. Isto važi i za utiske u vožnji. Upravljač je precizan, a auto je bez obzira na verziju motorizacije vrlo tih. Na početku prezentacije prvo smo imali priliku da vozimo osnovni model s dvolitarskim benzinskim motorom od 122 konjske snage i manuelnim menjačem. Poznat agregat se u ovom modelu sasvim dobro snašao pre svega zbog povoljne krive obrtnog momenta (213 Nm). I pored činjenice da se radi osnovnoj motorizaciji, CX-30 ima sasvim zadovoljavajuće performanse.

Druga na redu, bila je dizel-verzija s motorom od 1,8 litara sa 118 KS i 270 Nm, gde je maksimalni obrtni moment „raspoložen“ već od 1.600 obrtaja u minuti. Razlika u performansama između varijante s benzinskim i dizel-motorom iznosi samo nekoliko desetinki. Na primer, sprint do 100 u slučaju benzinca s manuelnim menjačem je 10,6, a kod dizela 10,8 sekundi. Razlika u prosečnoj potrošnji je na strani dizela, i kreće se u rasponu od jedne do dve litre. Najzanimljiviji deo rasporeda za nas došao je kada smo seli u CX-30 s novim benzinskim SkyActiv X agregatom, čija je snaga deklarisana na 180 konja i 223 Nm pri 3.000 obrtaja u minuti.

Kratko podsećanje, SkyActive X benzinski motor pomoću tehnologije radi po sličnom principu kao dizel, uz samozapaljenje vrlo siromašne smeše goriva i vazduha pod visokim pritiskom. Ovaj način rada može da omogući nižu potrošnju i emisiju izduvnih gasova. Nije toliko orijentisana ka postizanju visokih performansi. Kada smo preuzeli CX-30 s ovim motorom, pomno smo ga slušali ne bismo li utvrdili da li ima razlike u zvuku i odnosu na konvencionalnu verziju. Razlika je skoro neprimetna, bar što se akustike tiče. U vožnji je, međutim, nešto drugačije.

Zahvaljujući malom mehaničkom kompresoru, snaga i obrtni moment stižu nešto ranije, a na visokim obrtajima ponaša se kao klasični japanski benzinac. Neobično, ali najveća promena primeti se kada se auto „normalno“ vozi. U tom slučaju nama je delovalo da vrednosti koje pokazuje bord kompjutera više priliče dizel-motoru nego benzincu. Na regionalnom putu prosek se bez problema održavao ispod 5 litara, a automatski menjač na krivudavom putu nije „tražio“ niže stepene prenosa. No, ovo su samo prvi utisci, a nadamo se da ćemo uskoro imati priliku da na ovom benzincu „samozapalimo“ malo više, zapravo manje goriva na većem broju kilometara.

I na kraju nekoliko informacija o cenama. Osnovni model s „običnim“ Skyactive-G122 motorom počinje od 21.890, a dizel (D116) od 23.990 evra. Verzija s najnovijom Skyactive-X180 tehnologijom počinje od 25.190 evra. Imajući u vidu vozne karakteristike i utisak kvaliteta, ukratko rečeno – pozitivno iznenađenje.

TEHNIČKI PODACI

Mazda CX-30 Skyactive-X180 (AT AWD)

Motor: benzinski, četvorocilindarski sa direktnim ubrizgavanjem

Radna zapremina: 1.998 ccm

Snaga kW(KS): 132 (180) / 6.000

Obrtni moment (Nm): 224 / 3.000

Pogon: prednji/integralni, man./auto 6 stepeni

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.395 /1.795 /1.540

Masa/maks. (kg): 1.471 (2070)

Zapremina prtljažnika (L): 430

Zapremina rezervoara (L): 48

Ubrzanje (s) 0 do 100 km/h: 8,5 (9,2)

Maksimalna brzina (km/h): 204 km/h

Prosečna potrošnja WLTP (l): 5,9 (7)

EU norma/CO2 g/km: EU6d

Cena: 25.190 (31.790) evra

Review overview

Karoserija4
Pogon4
Vozna dinamika4.5
Multimedija4
Ekonomičnost4
Komfor4
Troškovi3.5

Dobro

  • Elegantan izgled
  • Solidne vozne karakteristike
  • Dobro iskorišćen prostor

Loše

  • Nedostaje veći izbor motora

Zaključak

4Zahvaljujući odličnim voznim karakteristikama, modernom i veoma „čistom“ dizajnu i naprednoj tehnologiji pogona, po dobro odmerenoj ceni, Mazda CX-30 sigurno će pronaći put do kupaca. Ovaj automobil se ne kupuje „slučajno“.