23. April. 2024
Testovi

Jedan za sve

Citroen Berlingo

Recept po kom je nastao Citroen Berlingo čine svestranost, prostranost i jednostavnost. Vozili smo novu, treću generaciju ovog popularnog modela

Kad su se formirale prve velike i poznate automobilske u marke u Evropi, svaka je prema svojim potrebama odredila sebi kurs. Iako su se prioriteti s vremenom menjali, ponekad se osnovna ideja zadržala do današnjih dana. Pa tako, kad se pomene udobnost u vožnji, čak i oni koji nisu poznavaoci uglavnom će prvo pomisliti na Citroen.

Ova francuska marka nije samo zadržala već i u velikoj meri unapredila i usavršila osnovnu premisu. A to je udoban i prostran automobil, koji će moći da zadovolji sve potrebe svojih korisnika, pre svega, u pogledu komfora i prostora. Prvi model koji je utvrdio ovaj kurs bio je 2CV, a njegova moderna reinkarnacija nazvana je Berlingo. Šta danas predstavlja Berlingo i je li se udaljio od teme? I u kom pravcu?

Iako je s vremenom malo porastao, treća generacija zaustavila se na dužini od 4,4 metra. Mereno po današnjim standardima, to je dovoljno da se Berlingo uklopi u dimenzije kompakt klase – bar što se dužine tiče. U tu dužinu „spakovan“ je model koji se nalazi na pola puta između automobila i kombija. I pored svoje utilitarne prirode, novi Berlingo deluje moderno i dopadljivo, iako zadati oblik ne ostavlja baš mnogo izbora. Pravi dokaz da Citroenovi dizajneri zaista znaju kako da „komponuju“ linije.

Podatak koji možda najbolje opisuje enterijer jeste broj ostava. Citroen navodi da ih može biti 28, ukupne zapremine do 186. Ispred suvozača nalaze se dva, a u gornji bez problema može stati laptop od 15 inča. U Berlingu se sedi uspravno, a sedišta su prilično mekana. Prostor u enterijeru organizovan je tako da u njemu bude sasvim dovoljno mesta i kada se koristi svih pet sedišta, ali i kako bi prtljažnik ( bolje rečeno „zadnja soba“) bio što veći. Njegova zapremina iznosi od 775 do maksimalnih 3.500 litara za M-verziju.

Kada se u njega sedne, Berlingo deluje veći nego što jeste, pre svega, zbog relativno udaljenog i velikog vertrobranskog stakla. Međutim, to važi samo dok se njime ne krene u vožnju. Jedna od dobrih strana Berlinga jeste upravo okretnost, svojstvena samo vozilima za profesionalnu upotrebu. S druge strane, vešanje je takvo da se Berlingo bolje „oseća“ kad nije potpuno prazan.

Ima li se sve u vidu, može se reći da postoji i nekoliko detalja koji nisu toliko sofisticirani, na primer, ručna kočnica, koja deluje masivno, ali i veoma sigurno i izdržljivo. Upravljač je veoma lak, dok je ručica menjača precizna, a traži odlučniju ruku. Vreme privikavanja relativno je kratko, prvenstveno zbog lakoće svih komandi, ali u neku ruku ergonomija traži određenu dozu kalibracije vozača i prilagođavanje optimalnoj poziciji za volanom. Bočna klizna vratima idu lako, pa nisu problem ni za decu, a pristup zadnjoj klupi lakši je i na tesnim parkinzima, jer nema „provlačenja“ ukoliko su drugi automobili blizu.

Duboko pod haubom nalazi se dizel-agregat od litar i po sa 100 konjskih snaga i 250 Nm obrtnog momenta. Sasvim dovoljan za sve dnevne i nedeljne zadatke, ovaj motor karakteriše i relativno niska potrošnja goriva, koja se na našem testu kretala između pet i 6,4 litra, u zavisnosti od uslova u kojima smo se našli. Elastičan i snažan, dizel-agregat zaslužan je za ubrzanje od oko 12 sekundi, s maksimalnom brzinom od 170 kilometara na sat.

Pored svega navedenog, novi Berlingo odlikuje i solidna lista dodatne odnosno bezbednosne opreme, tako da on može predstavljati pravu alternativu „konvencionalnijim“ automobilima. Model koji smo vozili, na primer, bio je opremljen asistencijom za vožnju u traci, što može biti od pomoći tamo gde su putevi dobro obeleženi.

Tehnički podaci

Motor: Četvorocilindarski, turbodizel

Radna zapremina: 1.499 ccm

Maks. snaga kW(KS): 75(102) / 5.0006.000

Obrtni moment (Nm): 250/1.750

Pogon: Na prednjim točkovima, petostepeni manuelni menjač

Dimenzije D/Š/V (mm): 4.403/1.848/1.844

Masa/maks. (kg): 1.398 (2.090)

Zapremina prtljažnika (l): 775

Zapremina rezervoara (l): 53

Ubrzanje (s): 0 do 100 km/h: 12,3

Maksimalna brzina (km/h): 171 km/h

Prosečna potrošnja (l): 5,7

EU norma/CO2 g/km: EU6d temp / 86

Cena (EUR): 18.260