25. April. 2024
Testovi

Fiat 500X – Spreman za velika dela

Problemi u eksploataciji i svakodnevnoj vožnji? To je sada već davna prošlost… Nikada dosad nije dovršen dugoročni test modela kompanije FIJAT koji je bio tako neproblematičan i rutinski. Zasluge je kao kajmak pokupio simpatični krosover “500X”. Pridružite nam se u vožnji od (gotovo) 100.000 kilometara, tokom koje smo objavili rat predrasudama

Redovni čitaoci Auto Bilda sigurno znaju da je rubrika Supertest posvećena najdetaljnijoj proveri kvaliteta i pouzdanosti. Tada kao hirurzi seciramo automobil, deo po deo, a osećaj je neopisiv. Neretko se među članovima Auto Bild ekipe javi i tuga zbog rasklapanja, koja je prirodno veća ako model poseduje X-faktor. U ovom slučaju, automobil poseduje čuveni znak X, makar u imenu. Mnogima je veoma jednostavno da “fijat 500X” definišu kao “fijat 500” u porodičnom formatu. Simpatična forma je zadržana, kao i silueta koja je decenijama mamac za kupce što žele nostalgiju na četiri točka.

Ona je nesumnjivo bitno modernizovana, pa je nakon velikog uspeha modela “500” u gradskoj dimenziji privlačni krosover spreman za ponudi šmekerski stil u pakovanju namenjenom porodicama. Da osim estetike može opravdati i maratonska očekivanja, potvrdio je test na 100.000 km, koji je prva i zahtevna kota za proveru sveopšteg kvaliteta. Tu je “500X” potvrdio da je svakako vredan pažnje. Naime, šestocifreni staž je trenutak kada je FIJAT pokazao spremnost da okrene novi list i jednom zasvagda pošalje u prošlost loša iskustva mnogobrojnih vlasnika. Za to je zadužen primerak u bogatom paketu opreme, koji je pokretao provereni 1,6 multidžet dizel-motor od 120 konjskih snaga.

U unutrašnjosti je na prvi pogled sve kako bi u cenovnom rangu i trebalo da bude. Položaj sedenja prirodno je viši nego u kompaktu, a impresija je da “500X” odaje utisak za broj većeg automobila nego što to po dimenzijama jeste. Ipak, on je dovoljno “kratak” da u gradu ne namuči vlasnike prilikom potrage za parking-mestom, dok krug okretanja od 11,6 metara nije na vrhu rekordera. Oblik prtljažnika nije idealan, ali se praktičnost kompenzuje maksimalnim kapacitetom od 1.000 litara korisne površine. U osnovnoj konfiguraciji italijanski SUV nudi 350 litara, pa se presaberite pre sezonskog letovanja.

Položaj na zadnjoj klupi nudi prosečan komfor i čvrste materijale. Moramo priznati da VW “ti-rok” ili “opel moka” ubedljivije privlače porodice svojim adutima. Ali ovaj tandem rivala nema više stila u unutrašnjosti. Naš testni automobil bio je opremljen bogatim “Lounge” paketom, koji obuhvata kožna sedišta, zimski paket, pomoćnike u vožnji i metalik boju, po ceni od 29.800 evra. Zaključak Auto Bild ekipe sam se nameće: reč je o pametno opremljenom automobilu s diskretnim italijanskim šarmom. Primer je ukrasna lajsna, koja je lepa i neobična, jer je u retro maniru lakirana a, tu su i hromirani detalji, ekskluzivna kožna sedišta s funkcijom grejanja, pa za putnike “fijata 500X” nema ove januarske zime. Putni računar i navigacioni sistem nisu najintuitivniji, jer je za upotrebu neophodno detaljno proučiti uputstvo.

Nedovoljno pregledan Tom-Tom ekran nije u vrhu klase, a tokom vožnje i testiranja u beležnik smo neretko upisivali i “pad” GPS lokacije. Nepravilnost su, na sreću, primetili i u centrali kompanije Fijat, pa je s vremenom poverenje zaslužilo funkcionalnije rešenje. Ipak, postoje sitni ergonomski “gremlini” koje Fijat nije otklonio, pa modeli italijanskog brenda i dalje imaju svoje “bubice”, koje su, srećom, sve manje zastupljene. Tako je položaj ručice pokazivača smera sporno pozicioniran, pa se može desiti da iz nehata uključite i svetla. Pohvale idu na adresu motora, koji je neretko istican kao najjača karika savremenih Fijatovih automobila. Poznati 1,6-dizelski motor ujutru probudi komšije naglašeno oštrim zvukom, koji kao da priziva jedan topli espreso kako bi postigao radnu temperaturu i pokazao koliko može. Iskazano u brojevima, to je 10,7 sekundi do 100 km/h. Sa 120 konjskih snaga, multidžet motor je iznenađujuće spreman na auto-putu. Za veće distance ipak ga usporava začuđujuće mali rezervoar od 48 litara, koji na svakih 600 kilometara putnike šalje na najbližu benzinsku stanicu, što je netipično za dizel.

Potrošnja na supertestu izdržljivosti od 6,8 litara vratila nam je osmeh na lice. Tako je “500X” sazreo da postane prijatan putnički automobil, koji je, doduše, stvarao buku vetra na spoljnim retrovizorima. Za apsolutnu sreću nedostaje i nešto mekše oslanjanje, ali situacija nije dramatična. Naš “fijat 500X”, tokom ciklusa od 100.000 pređenih kilometara, nekoliko puta zabrinuo je test ekipu, ali se ispostavilo da je reč o lažnim uzbunama. Tako je elektronika na 22.460 kilometara na satu prijavila otkazivanje poslušnosti brzinomera, “kvara” koji je nakon ponovnog pokretanja motora iščezao poput šoljice kratkog espresa. U Auto Bild tefter je na 34.838 km upisano upozorenje za kontrolu rada motora. Sećate se gremlina?

To je Fijat, ali raduje to što su u pitanju virtuelni problemi, a ne realna opasnost. Novi list Fijat je potvrdio i apsolutno pouzdanom mehanikom, bez ijednog upisanog kvara. Začudilo nas je što je tokom 100.000 km “500X” imao upisan samo jedan set kočnica, dok je pedala kvačila na poslednjem centimetru. Neposredno pre testa, elegantna unutrašnjost bila je, naravno, besprekorno nova, a koža sada pokazuje šik patinu, koja nam se veoma dopala. Kad je reč o cvrčcima, u enterijeru je vladala umirujuća tišina, samo je naslon za ruku podrhtavao kao nemirni učenik u poslednjoj klupi. Školskim rečnikom, Fijat je zaslužio veoma dobru ocenu i obezbedio miran san čelnika u Torinu i prodavaca širom sveta. Što je verovatno najznačajnije, zadovoljstvo će biti potpuno i među vlasnicima, a to je, ruku na srce, i najznačajnije.

Statistika prodaje

Brojevi sve govore. Kupci na Starom kontinentu najbolje su prihvatili gradski model “500”, na drugom mestu je “500X”, dok je sa 10 procenata udela u porodičnom albumu upisan i nama najpoznatiji “500L”.

Tehnički podaci

Motor četiri cilindra, turbo, napred

Zapremina 1.598 cm3 • Snaga 88 kW

(120 KS) pri 3.750 o./min. • Maks. obrtni moment

320 Nm pri 1.750 o./min. • Pogon

Napred / šestostepeni prenos

  • Masa 1.433 kg • Nosivost

442 kg • Prtljažnik 350 l do 1.000 l

Maksimalna brzina 186 km/h • Potrošnja 4,3 l D

(EU-Mix) • Emisija CO2 113 g/km