22. November. 2024
Testovi

Elegantni sportista

Proizvođač je odlučio da, nauštrb pogona na svim točkovima, akcenat stavi na dobru opremu, automatski menjač i sistem autonomne vožnje

Ultimativni gradski krosover doveden je do savršenstva, a luksuz do poslednjeg detalja. S novim prednjim svetlima, redizajniranim aluminijskim felnama i odvažnom prednjom maskom, novi „kaškaj“ je sofisticiraniji i dinamičniji nego ikad. Sedišta vas pozivaju da se smestite i uživate u trajnoj, raskošnoj udobnosti. Odlikuje ih nova konstrukcija izrađena u jednom komadu i presvučena napa kožom vrhunskog kvaliteta u 3-D dizajnu. Volan s ravnim donjim delom prosto vas mami da samouvereno preuzmete kontrolu i počnete uživati u vožnji

Novi „nisan kaškaj“ oslikava spoj elegancije i sportskog izgleda. Nova “brza” vremena iznedrila su novu klijentelu, koja neumorno postavlja proizvođačima automobila zahteve da prosto spajaju nespojivo. Oni se trude da uvek budu za korak ispred drugih, kako bi udovoljili željama kupaca, imajući stalno na umu da pomenute treba privući na prvi pogled, kao i da spoj elegancije i sportskog izgleda ume biti dobitna kombinacija. Ako im to pođe za rukom, sve ostalo ide ustaljenim tokom.

Savremena konzument auto-industrije i te kako se razlikuje od svojih prethodnika, jer ne samo što zna šta želi (znali su to i oni manje savremeni) − već su mu zahtevi u skladu s vremenom, tačnije s razvojem tehnologije. Drugim rečima, osim izgleda, voznih karakteristika, menjača, motora komfora i cene, u fokusu su sistemi koji korišćenje četvorotočkaša čini lakšim, ali u isto vreme i zabavnijim. Manje savremeni reći će: „A gde je tu osećaj u vožnji, da ne kažemo, izazov u zavisnosti, da li se krećete u gradskim uslovima, ili na otvorenom drumu, gde do izražaja dolazi umeće, tj. veština sticana godinama?“ Savremeni će odmahnuti rukom i reći: „Ali čemu sve to, kad se proizvođač potrudio da sistemi umesto mene reaguju i preduprede neželjene situacije.“

Eto male zamke za kupce, ali i za proizvođače, u koju se upada sporadično. Prvo se kupci hvataju na novotarije, koje poslednjih godina imaju presudnu privlačnu snagu prilikom odabira, a onda se proizvođači mogu naći u nezavidnoj poziciji, kad prosto nemaju noviteta, dok se zahtevi neprestano nižu.

Testirani model upravo se uklapa u uvodnu priču. Proizvođač je odlučio da, nauštrb pogona na svim točkovima, akcenat stavi na dobru opremu, automatski menjač i sistem autonomne vožnje. „Kaškaj“ pokreće 1,6-litarski dizel-motor sa 130 konjskih snaga i pogonom na prednjoj osovini, a sve je upareno s automatskim menjačem X-tronic.

Pored većine postojećih sigurnosnih asistencija, opciono se ugrađuje i sistem autonomne vožnje Pro Pilot, koji uz manuelni menjač košta 900, a uz automatik 1.000 evra. Sistemi  jesu prilično složeni, ali su radari, kamere, laserski daljinari i senzori dobro maskirani ispod karoserije. Na auto-putu, odnosno magistralnom putu − Pro Pilot će precizno voditi vozilo kolovoznom trakom, pod uslovom da je horizontalna signalizacija u funkcionalnom stanju (čitaj: da se vidi).  Imajući u vidu da je aktivan isključivo kad i tempomat, dosledno i precizno će održavati zadatu distancu u odnosu na vozilo ispred sebe. U kombinaciji s automatskim menjačem, automatski i vrlo opušteno vodiće vaše vozilo u stani-kreni gradskoj gužvi. No, to ne znači da se vozač može baviti nečim drugim tokom vožnje. U intervalu od petnaestak sekundi, stižu upozorenja da se ruke moraju vratiti na upravljač. U praksi, vožnja se može prepustiti Pro Pilotu, dok se bavite ukucavanjem adrese u navigaciji, ili izborom radio-stanice, tačnije – nakratko možete skloniti pogled s puta. Sistem nikako ne može podržati trajnu autonomnu vožnju.

Samo s pogonom na prednjoj osovini, testirani „kaškaj“ malo toga gubi, pogotovo u gradskim uslovima kad nema snežnih padavina. Kada padne sneg, postavlja se pitanje koliko se dana realno vozi u datim uslovima, kad pogon na svim točkovima dolazi do izražaja. Važno je naglasiti sledeće:  kada nema 4 x 4 pogon, „kaškaj“ ima drugačiji sistem oslanjanja. U našem slučaju, prednje oslanjanje ostalo je isto, ali se zadnje znatno razlikuje. Umesto multilink osovine stiže polukruta torzija. Ruku na srce, većina vozača neće ni osetiti razliku, ali treba znati da ona postoji. Potrebno je znati da je torziona osovina mnogo jednostavnija i jeftinija.

Što se tiče unutrašnjosti, malo se toga može zameriti. Ponuda prostora za kompaktno vozilo dužine 4,38 m, što se tiče kabine i prtljažnika, više je nego odlična. Kožna sedišta sa svojom specifičnom 3-D profilacijom udobna su i za dugo putovanje, ali i za česte ulaske i izlaske u gradskim uslovima korišćenja. Slobodno se može reči da su među najboljima u klasi. Sudeći po svemu, „kaškaj“ globalni uspeh prvenstveno duguje funkcionalnosti i upotrebljivosti. Kvalitet meterijala i završna obrada u enterijeru vrlo su korektni, poneka nepreciznost u uklapanju postoji, ali funkcionalnost je toliko naglašena da se poneka mana u završnoj obradi lako toleriše.

Nekako više od samih korisnika – tačnije, kupaca – jasno pitanje da li je „kaškaj“ SUV ili krosover “žulja” poznavaoce problematike. Čak i proizvođač tokom reklamnih kampanja svrstava testirani model u segment krosovera, što valja uzeti kao relevantan podatak. „Kaškaj“ je nešto između klasičnog automobila i terenskog vozila. Može se reći, prava mera − ako kupac u startu zna šta želi. Tokom eksploatacije imaće priliku da se uveri da sve što proizvođač tvrdi da njegov novi ljubimac može uraditi. Nema razloga da sumnja, jer ozbiljni “igrač” sebi ne dozvoljavaju takve stvari. Štaviše, može vas samo prijatno iznenaditi šta je sve u stanju da savlada. „Kaškaj“ je veoma udoban automobil i odlično zvučno izolovan. Automatski menjač pruža ono što se od njega i očekuje. Brze reakcije i snaga uvek su na raspolaganju. Jedino se mora privići na kontinuirano visoke obrtaje motora dok traje ubrzavanje. U gradskoj vožnji je brz, a motor je uvek u adekvatnom prenosnom odnosu. Stepenovani X-tronic dolazi do izražaja kad koristite mogućnost manuelne promene stepena prenosa, što je korisno na putevima koji nisu kategorisani prilikom spuštanja nizbrdicama, odnosno kad se penjete ka planinskim ski-centrima.

Razvojni put

„Nisan kaškaj“ prvi put je predstavljen na Salonu automobila u Parizu početkom oktobra 2006. godine. S proizvodnih traka sišao je u decembru iste, a u prodaji je od februara 2007. Valja napomenuti da je to prvi „nisanov“ model razvijen u Evropi, ali ne samo to − već i da je rodonačalnik krosover segmenta, prvenstveno zahvaljujući revoluciji koju je izazvao na automobilskom tržištu. Od toga trenutka pa do današnjih dana, slovi za jedan od najprodavanijih modela u Evropi, a 2014. godine, kada je izašla druga generacija, bio je i najprodavaniji. Za tako kratko vreme postao je klasik − a da je još uvek, uslovno rečeno, mlad.

Zaključak

„Kaškaj“, bilo da ga premijerno vozite ili da ste imali sreće da hronološki pratite njegov rast i razvoj putem eksploatacije, sigurno vas neće ostaviti ravnodušnim. Naprotiv, prosto izaziva zavisnost i neprestanu želju da stalno budete u njemu, bilo u gradu, bilo na otvorenim putevima. Ono što je manje privlačno jeste cena, jer ne spada u najjeftinije krosovere, a ipak dosta toga daje. Konkretno, testirani model po cenovnom rangu nalazi se u zoni starijeg brata „X-trejla“.

Nisan kaškaj 1.6 dCi Xtrinic

Motor dizel, četiri cilindra

Zapremina 1.598 cm3

Snaga 96 kW (130 KS) pri 4.000 o./min.

Obrtni moment 320 Nm pri 1.750 o./min.

Menjač Xtronic (CVT)

Pogon na prednjoj osovini

Dimenzije 4.394/ 2.070/1.595 mm

Prtljažnik 430 l / 1,585 l

Masa 1.410 kg

Ubrzanje 0−100 km/h 11,1 s

Maksimalna brzina     183 km/h

Potrošnja (fabrički podaci) 4,7 l